Enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2019, lyssnar nu så många som 55 procent på poddar. Varje dag lyssnar ungefär 9 procent vilket är en tredubbling sedan 2015.
Flitigast lyssnar de mellan 16–35 år. Men det är inte bara att fler lyssnar på poddsändningar – engagemanget blir också större.
Enligt Forbes är det högst sannolikt att podd-konsumenten lyssnar klart på sitt favoritprogram – vilket i sin tur ökar chansen till interaktion med avsändande varumärke.
Trots en växande trend är marknaden fortfarande ganska stor och för den som vill starta en företagspodd finns alla möjligheter. Bra idé, tänker du – men hur ska du tänka?
Ett content-koncept i ny kanal
Ja, om det finns en efterfrågan på ljudinnehåll i din bransch är det dags att kicka igång. Samtidigt är det viktigt att du har en tydlig idé och en tydlig avsikt med din podd. Istället för att slumpvis skapa innehåll när andan faller på, behöver du ställa samma krav på en poddproduktion som på vilket innehåll som helst. Se på podden som ett content-koncept i ett (för dig) nytt media. Vilken är din målgrupp? Vad vill den lyssna på? Vad saknas idag?
Testa genom att gästspela
Om du inte själv vill skapa en podd, fundera på om det finns poddar som du kan gästspela i – där också din målgrupp finns. Se på gästspelet som ett inlägg i ny form. Och om det hjälper dig att nå nya människor är det väl ändå värt ett försök, eller hur?