Alla marknadsförare vet vid det här laget att content marketing inte bara ”slängs ihop”, utan kräver en genomarbetad strategi. Det vill säga att innehållet ger ett medvetet och specifikt värde till en uttalad målgrupp.
Då är den berömda frågan: hur vet varumärken vilket värde de ska erbjuda sina målgrupper? Svaret (nu mer än någonsin) – data.
För så här är det ju; antingen trackar du data eller inte – det är svårt att göra jobbet litet halvdant. Och antingen är du data-driven och analytisk eller så kör du på vad du tror ska funka. Men tyvärr kan man inte alltid lita på magkänslan – sådant som du inte kan påverka förändras.
Teamet måste tänka datadrivet
Det första steget är att anta ett datadriven tankesätt i hela ditt marknadsföringsteam och i din organisation. Däremot så kan du inte låta all data påverka vilket content du producerar. Rätt data och korrekt data är fullständigt avgörande för att lyckas. För att skilja mellan viktiga mätetal och ”snygg-data”, måste du tänka litet omvänt.
Vad har gått bra hittills?
Titta på tidigare content-satsningar som har varit framgångsrika. Identifiera de KPI:er som gav den effekt du ville ha – vanligtvis resultatet på sista raden. Vad gjorde ni då som gav den effekt ni ville ha? Försök att återupprepa. Nu har du ytterligare data att basera bra beslut på.
Glöm inte heller att analysera och skruva på innehållet i realtid. Då kan du se hur ditt content levererar vid varje givet tillfälle.