Det råder ingen tvekan om att content marketing är ett av de mest kraftfulla verktyg du kan använda för att bygga kännedom om ditt varumärke. Dessutom är det kostnadseffektivt och fungerar över alla plattformar.
Enligt en artikel i Forbes är content marketing, som en del av strategin, också det bästa sättet för små företag att påverka sina kunder. Artikeln pekar också på att ett antal content-strategier sticker ut inför året som kommer – och förklarar varför alla företag bör känna till dem.
1. Mikro-content
Allt är content. Glöm inte detaljerna om du vill att ditt varumärke ska sticka ut.
2. Multi det mesta
Glöm inte kanalstrategin – det är där det verkligen kan bli effekt.
3. Tidlöst content
Det som är självklart för dig kanske inte är det för någon annan. Allt content behöver inte handla om det ”senaste”.
4. Äg din data och ha en unik röst
För att sticka ut måste du komma med något unikt och/eller eget.
5. Korta klipp blir norm
5-15 sekunder räcker för att kommunicera med din målgrupp.
6. Fler livesändningar
Det får din publik att känna sig utvald och unik.
7. Gif:ar och AR-filter
Ett sätt för också företag att interagera med målgruppen.
8. Content producerat för röst-sök
2020 kommer hälften av alla sökningar att göras via rösten.
9. Återkomsten av användargenererat innehåll (UGC)
Enligt Adweek påverkar visuellt UGC mer än text och bilder. Tik-tok, någon?
10. Vikten av kontext
Det räcker inte med data och cookies, kontexten måste finnas där också.
11. Varumärken + influerare = sant
Men influerare utan äkta följare kommer att försvinna.
12. Tillbaka till människo-fokuserat content
Ranking och SEO i all ära. Vi kommer att se en renässans för content som i första hand pratar till människor istället för att vara anpassat till algoritmer.
Läs hela spaningen på forbes.com