Om du tänker på moderna digitala kommunikationskanaler kanske inte e-post toppar din lista? Men faktum är att e-post i allmänhet och nyhetsbrev i synnerhet har gått från något lite trött till trendigt den senaste tiden.
Tidigare i år gav sig Twitter in på marknaden genom att köpa det nederländska bolaget Revue – en gratistjänst för att skapa just nyhetsbrev. Om detta rapporterade bland andra Dagens Media. Twitter själva motiverade sitt förvärv så här: ”Skribenter och innehållsskapare är en värdefull del av samtalet och det är viktigt att vi erbjuder nya sätt för dem att skapa och dela innehåll, och viktigare, hjälpa dem att växa och få bättre kontakt med sin publik”.
Fler och fler använder Substack
Ett annat exempel är den amerikanska plattformen Substack där skribenter och journalister skapar nyhetsbrev som folk mot betalning kan prenumerera på. Substack har fått allt fler amerikanska journalister att lämna sina traditionella medier för att leverera journalistik via egna nyhetsbrev.
I september blev det känt att författaren Salman Rushdie kommer att börja publicera fiktion i nyhetsbrevsformat vid Substack. De första nyhetsbreven kommer att vara gratis för att därefter kosta pengar. Att Substack betalat Rushdie för att börja använda plattformen är ingen hemlighet men summan är än så länge okänd.
Tidningens första nyhetsbrevsreporter
Också i Sveriges märks ett ökat intresse för nyhetsbrev. Svenska Dagbladet har i år växlat upp sin satsning på nyhetsbrev genom att anställda den rutinerade journalisten Jonas Ekblom som tidningens första nyhetsbrevsreporter.
– Som journalist vill man vara relevant, aktuell och där läsarna finns – och då ser vi att nyhetsbrev spelar en central roll i dagens föränderliga medieklimat, sa Jonas Ekblom till TT.
”Vi använder fler digitala plattformar och skickar färre mejl – därför läser vi det vi får i mejlkorgen”
Någon som gör succé med betal-nyhetsbrev via just Substack är den svenska journalisten Ivar Arpi. På frågan hur det känns för en tidigare ledarskribent att byta till nyhetsbrev som forum för sin opinionsbildning svarar Ivar Arpi att han tror sig vara på rätt väg. Han menar att pandemin gjort att vi på våra jobb använder fler nya digitala plattformar och därför skickar färre mejl, vilket i sin tur gör att vi faktiskt läser vad vi får i mejlkorgen. Detta enligt en intervju på nwt.se.
Enkelt, billigt och effektivt
Kanske är det bra att vi blir påminda om möjligheterna med ett väl utformat nyhetsbrev. Till skillnad från andra medier ger nyhetsbrev direkt en tydlig indikation på hur många som tar del av ditt budskap. Vilka är läsarna, vad är de intresserade av och vilka nyheter läser de helst? Rätt använd hjälper denna information dig att erbjuda bättre och bättre nyhetsbrev. Det fina är också att det både är enkelt och billigt att skicka nyhetsbrev – och ändå når kanalen dina läsare direkt i deras mejlkorgar. Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2020 använder trots allt 97 procent av alla svenskar e-post.
Letar du efter vägledning om hur du utvecklar din digitala marknadsföring? Behöver du hjälp? Fantastiskt! Du har kommit helt rätt.
Kontakta oss på Starlings så hjälper vi dig.