Till hösten händer det mycket här på Starlings och vi söker nu redaktörer/content managers som hjälper våra kunder att hitta rätt och kommunicera i digitala och sociala kanaler.
Du är en hejare på att ta fram bra idéer och berättelser och ta ut dem på bästa sätt. Du har hela tiden kundens bästa och den effekt ditt innehåll ska uppnå framför ögonen. Dokumenterad skriverfarenhet är ett krav – du ska också ha en relevant utbildning i grunden.
Du är strukturerad, driven och van vid att ta stort eget ansvar och jobba självständigt. Du väntar inte på att saker ska hända; du ser till att de händer. Du har koll på vilka mekanismer som driver vårt beteende i digitala och sociala medier. Och du är van vid att såväl planera och paketera som genomföra uppdrag för kunders räkning.
Dina arbetsuppgifter
En content manager/webbredaktör planerar och producerar innehåll utifrån behov. Du är spindeln i nätet som driver kommunikationen framåt. Du tar fram en redaktionell plan och utöver att producera själv, ser du också till att övriga i teamet drar sitt strå till stacken. Korrekturläsning och kvalitetssäkring ligger på ditt bord liksom eventuell slutbearbetning av innehållet.
Du kommer i din roll att
- ta fram och följa en redaktionell plan för en eller flera av våra kunder beroende på uppdrag.
- ha nära kundkontakt – både strategiskt och taktiskt.
- producera material som nyheter, artiklar, nyhetsbrev, guider eller motsvarande.
- driva våra kunders närvaro i sociala medier.
- hålla dig uppdaterad om den digitala utvecklingen och målgruppers beteendemönster online.
- mäta och analysera innehållets effekt och utifrån detta skruva på och optimera innehållet.
Vi vill också att du ska vara
- initiativtagande och självgående
- strukturerad och analytisk
- nyfiken och uppmärksam på nyheter och digitala trender
Meriterande är
- CMS-kunskaper (WordPress, Polopoly, Episerver, Escenic m.fl.)
- God vana att arbeta med sociala medier
- Språkkunskaper, både gällande skrivande och textbearbetning
- Kunskap inom Google Analytics
- Kunskap inom UX
- Kunskap inom SEO
- Kunskap inom marknadsföringsstrategier och branding
- Erfarenhet av bildbearbetning
- Erfarenhet av Facebook Ads manager/LinkedIn Ads
Du har
- Minst två års erfarenhet av att arbeta professionellt med contentproduktion och planering.
- Dokumenterad erfarenhet av att producera, redigera och publicera text och bild i digitala och sociala medier.
- Relevant utbildning inom marknadsföring, kommunikation eller media.
- Arbetsprover som dokumenterar din erfarenhet
Vi erbjuder
- Roliga och utvecklande uppdrag och varumärken.
- Trevliga kollegor.
- Fina lokaler centralt på Kungsholmen i Stockholm.
- Möjligheten för rätt person att växa med oss och vår verksamhet.
- Stor frihet under eget ansvar när du har blivit varm i kläderna.
- Olika anställningsformer beroende på uppdrag och omfattning – inledningsvis frilans/konsult eller projektanställning.