Därför ska du tänka som en journalist

Vad är hemligheten bakom framgångsrik content marketing? Och vad innebär det egentligen att jobba som en redaktion
Starlings vd Kajsa ger sin syn på saken.

Mitt första jobb var som redigerare på Aftonbladets söndagstidning.
Eftersom det handlade om kvällstidning innebar jobbet allt från grafisk design och layout av tidningen till att korrekturläsa och redigera texterna, skriva bildtexter, sätta rubriker – och vid behov – stryka ner och skriva om.
Att som nybakad 24-åring ha makten att ”slakta” inkommande material var i början skrämmande. För tänk om ”den store skribenten” blev kränkt och förbannad?
Så jag var försiktig. Korrade litet här, förbättrade litet där. Men varsamt. Så att det knappt skulle märkas. När jag blev mer varm i kläderna vågade jag också ta ut svängarna mer. Vinklade om texter, strök onödiga partier, skrev nya ingresser. Drog på rubrikerna. Insikten: ingen tog illa upp. För hur det än var så blev slutresultatet bättre.

Helheten större än delarna

Reportern som var expert på att jaga fram nyheter eller få den intervjuade att öppna upp, fotografen som tog fantastiska bilder, jag som skruvade på texten och fick till en bra sida – våra gemensamma kompetenser gjorde helheten större än de enskilda delarna. Och runt redigeringsbordet bollade vi materialet med varandra, trycktestade rubriker och layoutlösningar. Att ”göra tidning” var aldrig en enmans-show.

Vad är grejen?

Det här var före klickjaktens tid, men likväl tvingades vi tänka utifrån och in – hela tiden. Vi skulle ju sälja lösnummer.
Vem skriver vi för? Varför? Och vad är grejen med just det här innehållet? Är det relevant och intressant? Om inte så ställdes jobbet, och vi ställde många, många artiklar. Varje dag.

Om det du publicerar inte är intressant? Ja, varför ska då någon ta sig tiden och mödan att läsa det?

Spelar enligt medias regler

Och det här, det som jag och mina kollegor fick med oss från tidningsvärlden, tror jag är en del av hemligheten kring varför content marketing fungerar så bra. Det är en marknadsföringsform som spelar enligt samma regler som traditionell media. Och om det du publicerar inte är intressant? Ja, varför ska då någon ta sig tiden och mödan att läsa det?

Tänk alltid nyhetsdrivet

Därför. Oavsett om du arbetar i en snabb redaktionell miljö eller inte, är mitt råd att alltid tänka nyhetsdrivet. Enbart då blir texten relevant för dina läsare och/eller tittare.
Men vad är då en nyhet?
– Något som nyss har hänt
– Något tidigare okänt
– Något som tidigare har hänt, men som nu är aktualiserat igen

Lägg därtill en tydlig vinkel på innehållet, en aktiv rubrik och inte en överskrift, bilder som skapar igenkänning – och bolla med dina kollegor – då lovar jag att också din målgrupp kommer att vilja ta del av materialet. Oavsett om du gör tidning, webb eller rörlig bild.

Kajsa Ericson, vd, Starlings

Fler inlägg

Vi är bäst när det gäller. VM-låten producerad av Starlings.
Posted by Starlings | 14 juni, 2018
Vi producerade filmen – tillsammans hejar vi fram Sverige i VM!
VM-tider och fotbollsfeber — och vilka kan vara bättre på att förmedla en sommarlåt än Gyllene Tider? Och vi på Starlings fick det ärofyllda uppdraget att producera musikvideon. Hurra! Ett...
Posted by Starlings | 23 april, 2018
Expertens 5 smarta knep om content marketing
– Ingen bryr sig om ditt varumärke – alla vill veta vad du kan göra för dem. Orden är Jeff Bullas inför en fullsatt publik. Det är super content marketing-dagarna...
Posted by Starlings | 15 december, 2017
Det virtuella har blivit verklighet – igen
Video är sedan länge ett erkänt kraftfullt sätt att kommunicera. Det ser vi inte minst på hur Youtube har positionerat sig på marknaden – idag är det den näst största...