Expertens 5 smarta knep om content marketing

– Ingen bryr sig om ditt varumärke – alla vill veta vad du kan göra för dem.
Orden är Jeff Bullas inför en fullsatt publik.
Det är super content marketing-dagarna på Rival i Stockholm.

Jeff Bullas om content marketing.

Bullas började skriva sin blogg jeffbullas.com under en period 2008 när han var arbetslös. Det här var innan sociala medier var lika stort som idag. Samtidigt såg Bullas ett skifte i hur människor kunde göra sina röster hörda:
– Nu hade vi en global röst utan att behöva betala eller begära tillstånd för att få uppmärksamhet.

Han började skapa innehåll om sociala mediers tillväxt, påverkan och hemligheter. Om content och digital marknadsföring.
Och 2017 utsågs Bullas av Forbes till en av världens 20 mäktigaste påverkare inom marknadsföring. På Rival bjöd han bland annat på fem lärdomar om digital content marketing:

  1. Done is better than perfect

Skyll aldrig på att du inte har tid eller ork att skriva ett inlägg eller dela något i sociala medier. ”Spring om du kan, gå om du måste, kryp om inget annat funkar”. Det viktiga är att du gör något litet än ingenting alls.

  1. Se till att din sajt är byggd för trafik

Eh, jaa …? Men faktiskt inte så konstigt som det låter. Sökmotoroptimera för att få hög organisk räckvidd, se till att den är snabbladdad, lättnavigerad och lättdelad i sociala medier. Och viktigt – anpassa din sajt för mobilen.

  1. Dela, dela, dela

Var inte rädd för att ditt innehåll ska uppfattas som spam. Enligt Bullas går det att komma upp i ganska stora volymer innan mottagaren blir irriterad – förutsatt förstås att innehållet upplevs som intressant och relevant för mottagaren. Och om något av det du delar går extra bra trafikmässigt – dela det igen. Garanterat var det inte alla som såg det första gången.

Försäljning är att du ringer till dem. Marknadsföring är att de ringer till dig.

Jeff Bullas
  1. Kurera andras innehåll

Har du inget att säga? Eller tycker du att andra säger det bättre? Kurera andras innehåll, det vill säga precis det som jag gör här. Återge vad någon smarting säger som också du håller med om. På köpet blir du själv en pålitlig källa till relevant content.

  1. Skriv listor

Listartiklar är det bästa sättet att på ett enkelt och lättillgängligt sätt bjuda på tipsigt innehåll, det är därför som kvällstidningarna älskar det. BuzzFeed har utnyttjat listmodellen till max vilket också har gett resultat trafikmässigt. Och om du har läst ända hit så funkade det ju, eller hur?

Frikostigt, generöst och gratis

Och apropå att alla vill veta vad du kan göra för dem: det är precis det som content marketing handlar om. Bjud på din kunskap och dina insikter. Frikostigt, generöst och gratis. På så vis bygger du det förtroende som krävs för att någon ska vilja köpa av just dig.

För att citera Jeff Bullas:

”Innan du kan sälja – utbilda och skapa förtroende. Försäljning är att du ringer till dem, men marknadsföring – det är att de ringer till dig”

Kajsa Ericson

Fler inlägg

Posted by Starlings | 12 september, 2019
Kan content marketing vara journalistik – på riktigt?
Kan redaktionell marknadsföring och fri journalistik vara samma sak? Och tjänar någon i längden på att de två blir allt svårare att skilja på? Nio av tio personer kan inte...
Att välja mellan prisvinnande byråer är inte alltid lätt!
Posted by Starlings | 22 augusti, 2019
Är prisvinnande kampanjer mer lönsamma?
Vilken byrå är bäst för kunden egentligen? Vi reder ut. Säljer du varor eller tjänster? Letar du efter den byrå som på bästa sätt kan kommunicera vad ditt företag erbjuder...
Posted by Starlings | 30 juni, 2018
Därför ska du tänka som en journalist
Vad är hemligheten bakom framgångsrik content marketing? Och vad innebär det egentligen att jobba som en redaktion Starlings vd Kajsa ger sin syn på saken. Mitt första jobb var som...