Är prisvinnande kampanjer mer lönsamma?

Att välja mellan prisvinnande byråer är inte alltid lätt!

Vilken byrå är bäst för kunden egentligen? Vi reder ut.

Säljer du varor eller tjänster? Letar du efter den byrå som på bästa sätt kan kommunicera vad ditt företag erbjuder och står för? Då kan det vara dags att sluta spana efter det lilla ordet ”prisvinnande” innan ”byrå” – det är nämligen högst tveksamt om fina priser längre kan betraktas som en kvalitetsstämpel.

År 2016 gick Vardagspuls, ett content marketing-projekt i samarbete mellan oss på Starlings och produktionsbolaget Brand New Content, till final i kategorin Content Marketing Launch of the Year i världens största contenttävling, amerikanska Content Marketing Awards. Vi vann inte. Tyvärr, kände vi då. Men en ny studie visar på att det kanske var lika bra att vi gick hem utan pokal – om inte bättre.

Om du korskör data från PIA Effectiveness Awards – som belönar lönsamhet, varumärkesstyrka och annan marknadsprestanda – med data från WARC Rankings – som väger samman framgångar från branschtunga reklamgalor som Cannes Lions och Clio – finner du i dag… inget samband alls. Att en marknadsföringskampanj vinner pris för sin kreativa höjd har med andra ord ingenting att göra med vilken effekt sagda kampanj får, förutom ryggdunkar och omnämnanden i branschpress det vill säga. Det visar en nyligen publicerad studie. Men så har det inte alltid varit.

I studien har 600 prisvinnande case mellan 1996 och 2018 undersökts. Det senaste undersökta året gav de kampanjer som prisades för sin kreativitet mindre effekt på marknaden än något av de 24 tidigare åren. I dag finns ingen korrelation alls mellan priser och effektivitet.

Ellevio ville öka sin kundnöjdhet och vi fick i uppdrag att bidra till det målet. Så vad gjorde vi? Vi skickade inte en varumärkt robotapa till mars. Vi skapade inte ett avancerat VR-spel med tillhörande doftljus. Vårt bidrag var riktigt bra elnyheter, helt enkelt. Ett helt redaktionellt koncept bestående av text och bild. För att det var vår övertygelse att det var rätt sak att göra i just det fallet. Det visade det sig också vara; elnätsbolaget höjde inom ett år sin kundnöjdhet från 44 till 57 procent (SKI) – och då pratar vi om nästan en miljon kunder.

Vi skulle ha kunnat slå knut på oss själva för att visa att vi minsann inte tänker som någon annan eller för att vinna våra branschkollegors gillande, men då skulle vi ha tappat bort kundperspektivet. Och det perspektivet är alltid viktigast – oavsett vad som sker i Cannes eller Facebook-grupper för reklamare som tvångsmässigt tänker utanför boxen.

För transparensens skull: Vardagspuls vann faktiskt pris för Most innovative content distribution strategy i ovan nämnda contenttävling och dessutom Bästa B2C i den svenska motsvarigheten Swedish Content Awards. Ändå måste det i dag betraktas som ett framgångsrikt content marketing-projekt. Det måste finnas undantag som bekräftar regeln.

Peder Nääs Sundemyr, Starlings AB – 20190822

Fler inlägg

Posted by Starlings | 12 september, 2019
Kan content marketing vara journalistik – på riktigt?
Kan redaktionell marknadsföring och fri journalistik vara samma sak? Och tjänar någon i längden på att de två blir allt svårare att skilja på? Nio av tio personer kan inte...
Posted by Starlings | 30 juni, 2018
Därför ska du tänka som en journalist
Vad är hemligheten bakom framgångsrik content marketing? Och vad innebär det egentligen att jobba som en redaktion Starlings vd Kajsa ger sin syn på saken. Mitt första jobb var som...
Vi är bäst när det gäller. VM-låten producerad av Starlings.
Posted by Starlings | 14 juni, 2018
Vi producerade filmen – tillsammans hejar vi fram Sverige i VM!
VM-tider och fotbollsfeber — och vilka kan vara bättre på att förmedla en sommarlåt än Gyllene Tider? Och vi på Starlings fick det ärofyllda uppdraget att producera musikvideon. Hurra! Ett...