Beijer Bygg

Stabilt sedan 1915

01

Uppdrag

Tillsammans med Beijer Bygg tog byrån Honesty fram konceptet ”Stabilt sedan 1915”. Och vad kan vara bättre när det gäller att påvisa stabilitet i ett byggprojekt, än att ställa världens främsta sumobrottare på det man har konstruerat?
Vårt uppdrag blev att förse projektet med lösningar på alla kreativa idéer – och de var många!

02

Utmaning

Sumobrottarna – Bayamba-san, Naranbat-san och Yamamoto-san – var riktiga proffs. Att arbeta med dem var en ren glädje. Vår största utmaning blev att konstruera alla de ”projekt” vi skulle visa – en veranda, ett tak, ett parkettgolv, fönsterbrädor, klätterväggar, säkerhetsdörrar, säkerhetsglas, en våningssäng, en sittbänk och framför allt taket till det lilla uthus som alla tre skulle sitta på. Med Beijers varor blev det stabilt.

03

Lösning

Lösningen var en extremt noggrann planering samt ett fint samarbete med familjen som bor i fastigheten där vi spelade in. Vi valde även att repetera inför inspelningarna, exempelvis inför utmaningen att placera sammanlagt 700 kg sumobrottare i en våningssäng. Genom att inte lämna något åt slumpen lyckades vi tre år i rad producera ett stort antal filmer.

04

Dream team

Uppdragsgivare: Honesty
Regissörer: Martin Marklund och Petrus Kukulski
DP: Kenneth Ishii
Producent: Anders Olsson/Andreas Bergius
Post: Anders Olsson
Vill du veta mer? Kontakta andreas.bergius@starlings.se

Att arbeta med världsstjärnor

Klockan 6 på morgonen – samma dag som alla ska komma – visar det sig att flygbiljetten för vår största vän Yamamoto-san (270 kg), har blivit fel. Trots alla kontroller har Yamamoto-san fått ett ekonomisäte istället för två business dito. Vår producent kontaktar Narita flygplats i Japan och lyckas få incheckningspersonalen på andra sidan jorden att köra ut Yamamoto till planet. Väl där får vår stjärna välja precis vilka platser han vill ha och utifrån det – placeras alla andra passagerare på planet.

Så här jobbar vi

Som reklamfilmproducenter arbetar vi på olika sätt. Ibland tar vi själva fram idén som vi omsätter i film, ibland blir vi kontaktade en bit in i processen – när uppdragsgivaren, som ofta är en reklambyrå, har en relativt färdig idé som slutkunden har godkänt.
Vi får ett utkast till manus och utifrån det sätter vi en budget för projektet. Det senare arbetssättet ställer stora krav på en förståelse av processer, teknik, logistik och inte minst en förmåga att översätta någon annans kreativitet till en mycket konkret plan.
Och det här är något vi är duktiga på – att kunna se in i framtiden och samtidigt ge en rimlig bild av vad det kommer att kosta.

Bakom kameran

”Tänk att det här är vårt jobb…”
Molly Carlzon, scenograf