Bluestep

Banken som förstår

01

Uppdrag

Byrån DGA gav oss i uppdrag att producera reklamfilm för BlueStep – Banken som förstår. Produktionen var både logistiskt komplicerad och tekniskt avancerad – inledningsvis kändes det som ett omöjligt uppdrag. Det kom till slut att bli ett av våra mest intressanta projekt.

02

Utmaning

Samtliga scener spelades in i en mindre villa. Vi möblerade om i vardagsrummet och matsalen, gjorde om en hall till ett sovrum och byggde om hela köket. I det riktiga sovrummet hade vi vår redigeringsstation, i ett annat en greenscreen och så hade vår huvudskådespelare en egen loge. Med 14 i teamet och 15 skådespelare blev det trångt, komplicerat – och jätteroligt.

03

Lösning

Ibland finns det i en produktion utrymme att lösa saker på plats. Inte här. Vi behövde ha full kontroll. Lösningen blev att ta in några av världens främsta maskörer, greenscreen-artister, flexibla och skickliga fotografer och supervassa scenografer. Och inte minst att samarbeta med en mycket tillmötesgående villaägare.

04

Dream team

Uppdragsgivare: DGA
Regissör: Patrik Dunard
DP: Kalle Linde och Isak Lännström
Producent: Andreas Bergius
Post: Patrik Dunard och Sebastian Guest
Vill du veta mer? Kontakta andreas.bergius@starlings.se

Det omöjliga pusslet

Parallella produktioner på två våningsplan, en provisorisk greenscreenstudio, dubbla fotografer, en mycket känslig maskningsprocess – hur skulle vi få ihop det? Jo, tack vare extremt skickliga och flexibla människor teamet.

Så här jobbar vi

Som reklamfilmproducenter arbetar vi på olika sätt. Ibland tar vi själva fram idén som vi omsätter i film, ibland blir vi kontaktade en bit in i processen – när uppdragsgivaren, som ofta är en reklambyrå, har en relativt färdig idé som slutkunden har godkänt.
Vi får ett utkast till manus och utifrån det sätter vi en budget för projektet. Det senare arbetssättet ställer stora krav på en förståelse av processer, teknik, logistik och inte minst en förmåga att översätta någon annans kreativitet till en mycket konkret plan.
Och det här är något vi är duktiga på – att kunna se in i framtiden och samtidigt ge en rimlig bild av vad det kommer att kosta.

Bakom kameran

”Det var faktiskt väldigt jobbigt att se en 70-årig version av sig själv. Det var så äkta.”
Magnus Salin, 30, skådespelare