H&M ALL IN

Den bevingade hästen – inför OS 2016

01

Uppdrag

Byrån DGA gav oss det spännande uppdraget att göra en film med H&M:s elithäst, ”All in”, inför Sommar-OS 2016 i Rio. Manuset var fantastiskt – ett actionfyllt kollage med olika idrotter som vävde in hur H&M:s främsta elitidrottare – hästarna – tränar stenhårt inför OS. Slutresultatet talar för sig själv.

02

Utmaning

Produktionens främsta utmaning var tiden. Vi hade tre inspelningsdagar och 15 inspelningsplatser, varav tre i Schweiz och Frankrike. Scener med springande hästar kräver dessutom perfekt timing – liksom cykelscenen, soluppgångar och solnedgångar, nattscener och dagscener.

03

Lösning

Mer improvisation än planering i detalj, vi kallar det ”run and gun”, och miniteam skapade en flexibilitet. Skickliga fotografer med erfarenhet av liknande produktioner anlitades och vi filmade enbart med befintligt ljus.

04

Dream team

Uppdragsgivare: DGA
Regissör: Patrik Dunard
DP: Tim Lorentzén
Producent: Andreas Bergius
Post: Patrik Dunard
Vill du veta mer? Kontakta andreas.bergius@starlings.se

Andreas Bergius, Starlings:

”Att träffa en häst som värderas till över 100 miljoner kronor känns minst sagt speciellt så inför mötet var vi alla väääldigt ängsliga. Uppskruvade och under många nervösa skratt, fantiserade vi om hur vi skulle behöva förklara att det var vi som fick ”Allan” att rymma från den franska hästgården ...”

Så här jobbar vi

Som reklamfilmproducenter arbetar vi på olika sätt. Ibland tar vi själva fram idén som vi omsätter i film, ibland blir vi kontaktade en bit in i processen – när uppdragsgivaren, som ofta är en reklambyrå, har en relativt färdig idé som slutkunden har godkänt.
Vi får ett utkast till manus och utifrån det sätter vi en budget för projektet. Det senare arbetssättet ställer stora krav på en förståelse av processer, teknik, logistik och inte minst en förmåga att översätta någon annans kreativitet till en mycket konkret plan.
Och det här är något vi är duktiga på – att kunna se in i framtiden och samtidigt ge en rimlig bild av vad det kommer att kosta.

Bakom kameran

”Att vi fick ihop det här på 72 timmar är inget annat än helt magiskt …”
Patrik Dunard, DGA