ARLA – mjölkutmaningen

Familjen Parnevik utmanas i ett blindtest

01

Uppdrag

Byrån Social Industries gav oss på Starlings uppdraget att producera en serie korta filmer för Arlas räkning.
Kärnan i produktionen var att färsk laktosfri mjölk har samma smak som vanlig mjölk.
Vi utmanade två mjölkbönder, familjen Parnevik och Arlas tittare på webben och i sociala medier – skulle de kunna avgöra vilken mjölk som var vilken? Det var inte lätt skulle det visa sig.

02

Utmaning

Hur författar vi ett manus som är tillräckligt intressant för att tittaren själv ska vilja testa skillnaden? Vi valde att skicka ut en reporter som fick hålla i själva testet på fyra olika platser – filmerna blev mer som nedslag i verkligheten än rena mjölktester. Den sista filmen i serien byggde på tittarnas egna och engagerande inspelningar.

03

Lösning

I samarbete med Social Industries tog vi in superbegåvade Alexander Biörsmark som både manusförfattare och regissör. Han knöt ihop produktionen på ett bra sätt när han även klippte filmerna och la sin fina känsla på alla.

04

Dream team

Uppdragsgivare: Social Industries
Regissör: Alexander Biörsmark
DP: Max Rangner
Producent: Andreas Bergius
Post: Alexander Biörsmark
Vill du veta mer? Kontakta andreas.bergius@starlings.se

Att filma i en kohage

Att ställa upp en inspelningsplats mitt i en kohage var minst sagt intressant. Kor är underbara djur – nyfikna, busiga och lekfulla – och plötsligt var vi omringade av dem!

Så här jobbar vi

Som reklamfilmproducenter arbetar vi på olika sätt. Ibland tar vi själva fram idén som vi omsätter i film, ibland blir vi kontaktade en bit in i processen – när uppdragsgivaren, som ofta är en reklambyrå, har en relativt färdig idé som slutkunden har godkänt.
Vi får ett utkast till manus och utifrån det sätter vi en budget för projektet. Det senare arbetssättet ställer stora krav på en förståelse av processer, teknik, logistik och inte minst en förmåga att översätta någon annans kreativitet till en mycket konkret plan.
Och det här är något vi är duktiga på – att kunna se in i framtiden och samtidigt ge en rimlig bild av vad det kommer att kosta.

Bakom kameran

“Kan vi be korna stå stilla nu?!”
Alexander Biörsmark, regissör