Vardagspuls

En digital hälsosatsning från Arla Sverige

Vardagspuls Starlings
01

Uppdrag

Arla ville med content marketing i rörlig bild och digitala kanaler satsa på hälsa, mat och träning som en del av en hälsosam livsstil.
Uppdraget till Kajsa Ericson på Starlings var att ta fram ett digitalt innehållskoncept med tillhörande contentstrategi och se till att det realiserades i alla relevanta digitala och sociala kanaler. Snabbt. Detta var i slutet av 2014.
I mitten av februari 2015 var det tablålagd premiär för TV-programmet Vardagspuls, ett förkvällsformat i TV4, som syftade till att snabbt bygga varumärke och driva trafik till den digitala huben.

02

Utmaning

Inledningsvis att få upp en custombyggd sajt från scratch, fylld med så mycket innehåll att den kändes matig från dag ett. Nästa steg blev att hitta ett naturligt flöde mellan TV och webb för att därefter slå på sociala medier – facebook, instagram, twitter.
Samtidigt som vi öste ut innehåll och utvecklade sajten till vad som skulle kunna anses vara en 1.0-version. Och dessutom med extremt högt ställda trafikmål inom bara ett år.
Sedan dess har vardagspuls.se byggts om mobile first och nu när vi går in i år fyra har tusentals artiklar, bilder och klipp producerats och publicerats i Vardagspuls alla kanaler. Det har varit en fantastisk resa – och nu kör vi vidare.

03

Lösning

Vardagspuls består av en redaktion från Starlings som sitter inhouse hos Arla i Stockholm. De producerar dagligen innehåll för webben och sociala medier – både text och film. Materialet paketeras och publicerar för varje kanal liksom optimeras utifrån den analys som hela tiden görs i realtid.
2016 vann Vardagspuls pris för bästa B2C i Swedish Content Awards. 2017 nominerades Vardagspuls till Svenska Designpriset.

04

Team

Uppdragsgivare: Patrik Hansson, Karin Rosendahl, Gunnar Gidefeldt m fl. inom Arla Sverige
Strategi och koncept: Kajsa Ericson
Innehållsproduktion: Peder Nääs Sundemyr, Mia Rossling, Dan Elmner, Agnes Loman, Richard Lamptey, Erika Sjöö, Andreas Bergius, Cecilia Billgren, Katarina Markiewicz, Caroline Holmbom m fl. duktiga skribenter och producenter som har jobbat med projektet under de senaste åren.
Vill du veta mer? Kontakta kajsa.ericson@starlings.se

En av de största hälsosajterna

Multikanalprojektet Vardagspuls lanserades 2015 och blev på bara ett år en av Sveriges största hälsoportaler. Dessutom är varumärket ett av de största inom sitt segment på både facebook och instagram.

”Starlings har varit helt avgörande i förvandlingen av Vardagspuls från linjär-tv med webb till ett digitalt multikanalkoncept som levererar vass content marketing för Arla.

Redaktionen behärskar som få andra att jobba längs hela skalan strategi-produktion. Resultatet är Sveriges bästa content marketing-koncept med en av Sveriges största och snyggaste hälsoplattformar.

Som högst ansvarig kan jag inte annat än vara otroligt nöjd med vårt samarbete.”

Claes Henriksson, VD, Vardagspuls AB

Så här jobbar vi

En stor del av det förberedande arbetet med varje ny kund är det vi kallar för upptäckarfasen. Det är då vi bombarderar uppdragsgivaren med en hel massa frågor.
Vi tar reda på vad som saknas i kommunikationen just nu och vad som är målet och visionen för ett optimalt utfall. Vem är det vi ska prata till? I vilka kanaler? På vilket sätt? Och inte minst varför?
Att väcka intresse och skapa en känslomässig relation med målgruppen bygger på gedigen research, känsla, kunskap, erfarenhet och empati.
Vi utnyttjar alla för att uppnå mesta och bästa effekt.