SL, Stockholms Lokaltrafik

Sista-minuten för 20 kronor

01

Uppdrag

Ibland vill man uppleva semesterkänslan hemma – och vad kan vara bättre än att ta tunnelbanan till stranden? Eller bussen? Billigt, enkelt och nära. Byrån House Agency (DDB) gav oss uppdraget att skapa semesterkänsla i Stockholm och tänk vad lite sol kan göra!

02

Utmaning

Inspelningsdag. Och givetvis ösregn, blåst och kallt. Tanken på våra skådespelare i badkläder kändes främmande. Prognosen sade sol efter lunch och så blev det, men det var fortfarande svinkallt. Sekunden efter tagning sprang vi fram med varma filtar och kläder. Titta noga så ser du gåshuden på vår strandpappa.

03

Lösning

Lösningen – ja, vädret rår ju ingen på. Här blir nyckeln till framgång att hålla humöret uppe och se till att alla är varma, mätta och belåtna. Man kan aldrig nog underskatta vikten av varm choklad och ett gott skratt. Och se vilken fin film det blev.

04

Dream team

Uppdragsgivare: House Agency DDB
Regissör: House Agency DDB
DP: Paul Evans
Produktion: Andreas Bergius
Post: House Agency DDB
Vill du veta mer? Kontakta andreas.bergius@starlings.se

Timingen

I den här filmen var det mycket som skulle klaffa: barnen, promenerande paret, alla statister, kranens tempo och längden på hela filmen. Just den här tagningen föregicks av att inspelningsledaren skriker ”det kommer en båt! KÖR!”, varpå alla snabbt ställde om och båten perfekt gled in i bilden. Tur? Vi kallar det belöning för hårt arbete.

Så här jobbar vi

Som reklamfilmproducenter arbetar vi på olika sätt. Ibland tar vi själva fram idén som vi omsätter i film, ibland blir vi kontaktade en bit in i processen – när uppdragsgivaren, som ofta är en reklambyrå, har en relativt färdig idé som slutkunden har godkänt.
Vi får ett utkast till manus och utifrån det sätter vi en budget för projektet. Det senare arbetssättet ställer stora krav på en förståelse av processer, teknik, logistik och inte minst en förmåga att översätta någon annans kreativitet till en mycket konkret plan.
Och det här är något vi är duktiga på – att kunna se in i framtiden och samtidigt ge en rimlig bild av vad det kommer att kosta.