Viaplay Kids

Hoppas du får en skön sommar

01

Uppdrag

Viaplay skulle inför sommarsemestrarna berätta att det var möjligt att se film offline – alltså utan uppkoppling mot internet. Detta var något som byrån Morgenland fått i uppdrag att göra film på. De valde då att skriva manus på temat ”ha lite tråkigt när inte internet finns och föräldrarna försöker muntra upp barnen med egna tolkningar av barnens favoriter”.

02

Utmaning

Inspelningsplanen var komplicerad med inspelningar på flera olika platser. Exempelvis hyrdes ett helt flygplan på Arlanda för att kunna spela in Fåret Shaun i en kabin. För att alla statister skulle kunna komma in samtidigt på ett skyddat område, chartrades en hel buss. Dessutom hyrde vi en bensinstation i Strängnäs och en sommarstuga i Sörmland. Man kan säga att med två inspelningsdagar hade vi fullt upp.

03

Lösning

Lösningen för den här typen av inspelningar är alltid en extremt noggrann planering och ett djuplodande förarbete. Att stå vid Arlandas grindar och sedan inte få komma in på grund av någon teknikalitet är inte ett alternativ. Hållbara transportplaner och ett hårt tidsschema är en del av produktionen, men framför allt gäller det att hålla fokus på detaljerna.

04

Dream team

Uppdragsgivare: Morgenland
Regissör: Patrik Dunard
DP: Mats Axby
Producent: Andreas Bergius
Post: Patrik Dunard
Vill du veta mer? Kontakta andreas.bergius@starlings.se

Att hyra ett flygplan

När man vill spela in på ett flygplan så finns det några olika alternativ. Ett är att man har ett eget. Det är det få som har. Då får man hyra ett vilket genast blir litet krångligare. Och att få inspelningstillstånd på Arlanda innebär samma procedur som att ta sig igenom tullen, med allt vad det innebär. För ett helt filmteam. Och en buss med 25 statister. Plus målsmän. Och alla fordon. Detaljrik plan, kan vi tillägga.

Så här jobbar vi

Som reklamfilmproducenter arbetar vi på olika sätt. Ibland tar vi själva fram idén som vi omsätter i film, ibland blir vi kontaktade en bit in i processen – när uppdragsgivaren, som ofta är en reklambyrå, har en relativt färdig idé som slutkunden har godkänt. Vi får ett utkast till manus och utifrån det sätter vi en budget för projektet. Det senare arbetssättet ställer stora krav på en förståelse av processer, teknik, logistik och inte minst en förmåga att översätta någon annans kreativitet till en mycket konkret plan. Och det här är något vi är duktiga på – att kunna se in i framtiden och samtidigt ge en rimlig bild av vad det kommer att kosta.

 

Bakom kameran

“Hur svårt kan det vara? Det är väl bara ETT flygplan vi ska använda?”
Patrik Dunard, Morgenland