ABB
Contentstrategi, innehåll, utbildningar och organisation
Med ABB Sverige arbetade vi nära kommunikationschef och hennes ledningsgrupp i strategiska och organisatoriska frågeställningar. Kommunikationskanaler, koncept och organisation sågs över och vi producerade redaktionellt innehåll för abb.se och företagets kundtidningar.

Att göra det komplicerade enkelt
ABB är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Men vad betyder det? Att göra det komplicerade begripligt var hela tiden en utmaning i produktionsdelen av uppdraget – liksom utbildningar och rekommendationer kring kommunikation och kanalval beroende på målgrupp.
Prioriterade kanaler
Trycket och förväntningarna på den svenska kommunikationsavdelningen i Västerås var massivt, men några få kan inte göra allt till alla. Vi rekommenderade nya tydliga kanalval – print, digitalt och socialt – och lät andra stryka på foten. Samtidigt utbildade vi avdelningen i att tänka webb och digitalt, content och socialt inom ramen för sina nya redaktionella roller. Idag arbetar avdelningen som ett newsroom.
Vill du veta mer?
Uppdragsgivare
Suzanne Lagerholm och Anna Westman, ABB Sverige
Var och När?
ABB:s huvudkonor i Västerås. 2012-2013
Strategi och koncept
Kajsa Ericson
Content och utbildningar
Linda Karlsson