Aller media
Magasinen Elle och Café på nätet
Aller Medias tidningstitlar Elle och Café behövde få en ordentlig skjuts på webben för att komma upp i trafik. Vi fick frågan om vi kunde tillsätta resurser för att dels producera innehåll, dels dela med av oss med vår kunskap till mediahusets organisation.
Under en tid arbetade vi med att systematiskt bygga upp mängden innehåll på sajterna. Innehåll som besökarna ville ta del av och inte minst vinklat och paketerat så att det ledde till klick. Och trafiken stack iväg ordentligt.
För om det är något vi är riktigt duktiga på så är det att locka till läsning. Kanske för att vi har producerat oceaner av innehåll tillsammans, kanske för att vi är vassa på att sätta rubriker, kanske för att vi hela tiden analyserar och optimerar utifrån vad som fungerar?
Idag går elle.se och cafe.se som tåget. Både på webben och i sociala medier. Även om det var ett tag sedan vi jobbade i projektet så tar vi åt oss en liten del av äran.
Så här jobbar vi
En stor del av det förberedande arbetet med varje ny kund är det vi kallar för upptäckarfasen. Det är då vi bombarderar uppdragsgivaren med en hel massa frågor.
Vi tar reda på vad som saknas i kommunikationen just nu och vad som är målet och visionen för ett optimalt utfall. Vem är det vi ska prata till? I vilka kanaler? På vilket sätt? Och inte minst varför?
Att väcka intresse och skapa en känslomässig relation med målgruppen bygger på gedigen research, känsla, kunskap, erfarenhet och empati.
Vi utnyttjar alla för att uppnå mesta och bästa effekt.
Vill du veta mer?
Uppdragsgivare
Jens Stenberg, Cia Jansson, Aller Media
Var och när?
2014
Projektledare
Kajsa Ericson
Content Manager
Peder Nääs Sundemyr