Sociala medier på SU
Publicering, studentrekrytering och analys i sociala kanaler
Starlings har varit upphandlade av Stockholms universitet sedan 2015. Vårt uppdrag är att stötta universitetet i arbetet med deras digitala kanaler. Ett sådant uppdrag är givetvis väldigt brett och vi har varit involverade i det mesta som rör universitetets digitala kommunikation.
Under 2020 behövde kommunikationsavdelningen på Stockholms universitet en vikarierande redaktör för sina centrala kanaler i sociala medier – instagram, linkedin och facebook. Då var det naturligt att prata med oss.
Vår medarbetare Agnes Loman gick in på halvtid för att bli en av två personer i det team som delar innehåll, svarar på kommentarer, arbetar med studentrekrytering, modererar kommentarsfält och analyserar trafik från kanalerna.
Interaktion, delning och analys
En stor del av arbetet med att jobba med social mediekanaler för ett av Sveriges största universitet, är förstås det dagliga arbetet med att hålla alla kanaler levande. Att dela spännande innehåll, både från institutioner på universitetet och den centrala webbplatsen.
Varje dag kommer det också in frågor och kommentarer från presumtiva internationella och nationella studenter. De behöver vägledning för att hitta sin väg till en eventuell studieplats på universitet. Som redaktör för kanalerna är det viktigt att snabbt ge svar på både frågor och kommentarer i kanalerna.
Att se mönster, förändringar i beteende och utvärdera varför ett inlägg går bättre än en annan viktigt kompetens för att över tid få kanalen att växa både i antal följare och engagemang.
Studentrekrytering i pågående pandemi
De sociala mediekanalerna på Stockholms universitet är ett av flera viktiga verktyg för att kommunicera i studentrekryteringskampanjer.
Under våren och hösten 2020 var rekryteringen givetvis färgad av den pågående covid-19 pandemin. Dels var det en utmaning att kommunicera allt det visuella material som följde de rådande rekommendationerna, men också att ge en bild av Stockholms universitet i en tid då ingen fick komma dit på besök.
Resultatet var positivt: antalet sökande till Stockholms universitet hösten 2020 har aldrig varit högre.
Vill du veta mer?
Uppdragsgivare
Jan Löf, Stockholms universitet.
När?
Mars 2020-januari 2021.
Projektledare
Andreas Bergius
Team
Agnes Loman