Vem bryr sig om vi är i Almedalen?

Sent i går kväll landade två trötta och överstimulerade men också upprymda och idérika reportrar på Bromma flyplats. Vi har varit i Almedalen för att spana efter innehåll till hälso- och träningssajten Vardagspuls.se på uppdrag av vår kund Arla.

Men vad gör en, åtminstone till största delen, feature-sajt om träning, mat och hälsa på politikerveckan i Almedalen? En content marketing-sajt dessutom?

Jag har faktiskt svårt att tänka mig den redaktion som i dag INTE har någonting där att hämta.

Bredden är helt fantastisk; förutom politiska partier, fackförbund och myndigheter samsades i år bland andra föreningen för Sveriges tivoliägare, föreningen för människor med sällsynta diagnoser och en futuristisk livsmedels-startup som delade ut glass med rostade insekter som strössel(!) på den lilla, myllrande ytan i Visby.

En omöjlighet bevaka allt

Varken mat, träning eller hälsa hör till de hetaste ämnena under veckan. Inte alls. Ändå har utbudet varit svåröverskådligt stort och ofta väldigt intressant. Vi var sammanlagt tre personer på plats, två från redaktionen plus vd:n för bolaget Vardagspuls – och vi hade inte en chans att hinna bevaka allt det som kändes relevant för våra läsare.

Vi har tålmodigt spanat efter det som kan hjälpa vår publik att i vardagen ta lite hälsosammare beslut, äta bättre, träna mer och förstå vad den egna kroppen behöver.

Men bryr sig våra läsare om Almedalsveckan, anses inte den bara vara ett elitistisk jippo?

Det korta svaret är nej, de allra flesta av våra läsare verkar inte särskilt intresserade av själva evenemanget. Men de bryr sig om innehållet, och vi har varit på plats för att utvinna det åt dem.
Istället för att ständigt markera närvaro och skriva korta blänkare om rapporter och hårt skriptade utspel från de olika scenerna har vi tålmodigt spanat efter det som kan hjälpa vår publik att i vardagen ta lite hälsosammare beslut, äta bättre, träna mer och förstå vad den egna kroppen behöver. Ungefär som vanligt med andra ord, men med väldigt många källor på en och samma plats.

Veckan i sig irrelevant för läsarna

Skulle vi istället skildra Almedalsveckan mer som den faktiskt är, ett ofta kaotiskt informationsbrus, ett ständigt flöde av både bra och dålig information som kan vara väldigt svår att förstå och veta vad man ska göra med – då skulle vi misslyckas.

Visst, våra Instagram-följare har kunnat följa oss på vår framfart via Instagram Stories. Att inte alls förmedla att vi är där på plats vore ett slöseri med närvaro och nerv. Men våra permanenta poster har i regel fortsatt att vara instrumentella och tipsiga, av respekt för vad våra följare förväntade sig när de från början klickade på ”Följ” eller ”Gilla”. Det handlar om att använda rätt kanal på rätt sätt.

Vi har också sänt på plats via Facebook Live, men då inte från något mingel eller seminarium utan en kort och koncis intervju med en professor om hur du kan undvika stillasittande i vardagen. Strikt instrumentellt men med en lite festlig inramning.

Överlägset störst på Facebook

I dag har vi över 66 000 följare på Facebook. Överlägset flest av Sveriges redaktionella hälsosajter (de närmaste konkurrenterna har strax över 40 000 följare). Jag är övertygad om att vår respekt för vår publiks förväntningar på ett inkluderande innehåll som faktiskt går att ta till sig och som faktiskt går att använda har varit avgörande för våra framgångar. Om vi springer på vår källa vid en wrapbuffé i Almedalen eller når hen via telefon på sin arbetsplats spelar inte så stor roll i slutändan.

Peder Nääs Sundemyr
Webbredaktör, Starlings
Chefredaktör och ansvarig utgivare, Vardagspuls

Fler inlägg

Posted by Starlings | 12 september, 2019
Kan content marketing vara journalistik – på riktigt?
Kan redaktionell marknadsföring och fri journalistik vara samma sak? Och tjänar någon i längden på att de två blir allt svårare att skilja på? Nio av tio personer kan inte...
Posted by Starlings | 5 december, 2018
Har man kul på jobbet blir jobbet bra!
För några veckor sedan satt vi hos en ny kund och fick frågan om vår företagskultur. Hur skulle vi beskriva den? Det fick oss att tänka till. Vad är viktigt...
Posted by Starlings | 30 juni, 2018
Därför ska du tänka som en journalist
Vad är hemligheten bakom framgångsrik content marketing? Och vad innebär det egentligen att jobba som en redaktion Starlings vd Kajsa ger sin syn på saken. Mitt första jobb var som...