Content marketing och traditionell reklam är olika strategier för att nå samma mål – kommunicera med en målgrupp och påverka deras köpbeteende. Båda har sina fördelar och nackdelar, men mycket pekar på att content marketing i många fall är mer effektivt än traditionell reklam.

ChatGTP och ”mänsklig AI” – vad händer med upphovsrätten?
ChatGPT lanserades av OpenAI i november 2022, men växte snabbt och hade redan i januari 2023 över 100 miljoner användare. Tuffare regler för chatbotar som ChatGPT väntar nu i Europa efter att EU-parlamentet i början av juni 2023 röstade om nya regler för artificiell intelligens. Men vad är egentligen chatGPT?

När det är goda tider bör du annonsera. När tiderna är dåliga måste du annonsera
I en lågkonjunktur är det ofta marknadsföringsbudgeten som stramas åt först, men är det verkligen rätt väg att gå? Ja, om man på sikt vill minska sin varumärkeskännedom, kundlojalitet och släppa marknadsandelar till konkurrenterna.

Cookie-döden – blir det bara smulor kvar nu?
Du vet hur det är: du surfar runt på webben efter något som intresserar dig – kanske en ny tröja. Nästa gång du går in på din vanliga nyhetssajt är alla annonsytor tapetserade med just de kläder du har tittat på. En tredjepartscookie har samlat in data om ditt surfbeteende.

Få järnkoll på din marknadsföring med en contentkalender
Det är inte helt ovanligt att en marknadsföringsplan gradvis rinner ut i sanden. Tiden blir kort, prioriteringar ändras och aktiviteter glöms bort.
Så hur kan man förhindra just detta? Med en contentkalender, förstås.

Nyhetsbrev är hetare än någonsin
Om du tänker på moderna digitala kommunikationskanaler kanske inte e-post toppar din lista? Men faktum är att e-post i allmänhet och nyhetsbrev i synnerhet har gått från något lite trött till trendigt den senaste tiden.

Efter covid-19 – nu är digital marknadsföring ännu viktigare
Covid-19 förändrade snabbt vårt sätt att konsumera. Men vad hemmajobb och karantän gjorde, var att påskynda en redan existerande e-handels-trend.
Många företag var duktiga på att snabbt styra om sin marknadsföring online. Men när den fysiska världen nu öppnar upp och livet återgår till det mer normala, är det ändå inte läge att överge sin digitala marknadsföring. Vi konsumenter har förändrats.

Ny rapport: Viktigast bygga förtroende och lojalitet i spåren av pandemin
I september släppte Content Marketing Institute (CMI) sin årliga forskningsrapport om content marketing B2B.
Rapporten är spännande eftersom den varje år återkommer till samma frågor, vilket i sin tur ger en tydlig trend över hur marknaden utvecklas.
Nytt för i år: hur företagens marknadsföring har påverkats av den pågående pandemin. En hel del visar det sig.

Marknadsföring i sociala medier – 15 steg från mål till mätning
Kör er verksamhet sociala medier lite sådär ad hoc? Då är ni inte ensamma.
Många företag vet att de borde göra något, men är osäkra på vad.
Samtidigt behövs en plan för sociala medier precis som för all annan marknadsföring.
Här är tipsen för dig som vill komma igång.

Därför måste du (och vi) tänka annorlunda kring content B2B
Är content marketing alltid samma sak? Oavsett vilken din målgrupp är? Nej, säger vi. När du ska satsa på content marketing inom B2B måste du tänka annorlunda än när du ska marknadsföra mot slutkonsument.