UPPDRAG

Arla ville med content marketing i rörlig bild och digitala kanaler satsa på hälsa, mat och träning som en del av en hälsosam livsstil.

Uppdraget till Kajsa Ericson på Starlings var att ta fram ett digitalt innehållskoncept med tillhörande contentstrategi och se till att det realiserades i alla relevanta digitala och sociala kanaler. Snabbt. Detta var i slutet av 2014.

I mitten av februari 2015 var det tablålagd premiär för TV-programmet Vardagspuls, ett förkvällsformat i TV4, som syftade till att snabbt bygga varumärke och driva trafik till den digitala huben.

pris

UTMANING

Inledningsvis att få upp en custombyggd sajt från scratch, fylld med så mycket innehåll att den kändes matig från dag ett. Nästa steg blev att hitta ett naturligt flöde mellan TV och webb för att därefter slå på sociala medier – facebook, instagram, twitter.

Samtidigt som vi öste ut innehåll och utvecklade sajten till vad som skulle kunna anses vara en 1.0-version. Och dessutom med extremt högt ställda trafikmål inom bara ett år.

Sedan dess har vardagspuls.se byggts om mobile first och inför år fyra hade tusentals artiklar, bilder och klipp producerats och publicerats i Vardagspuls alla kanaler. Vilken resa!

Vardagspuls Starlings

LÖSNING

Vardagspuls bestod av en redaktion från Starlings som satt inhouse hos Arla i Stockholm. De producerade dagligen innehåll för webben och sociala medier – både text och film. Materialet paketerades och publicerades för varje kanal liksom optimerades utifrån den analys som hela tiden gjordes i realtid.
2016 vann Vardagspuls pris för bästa B2C i Swedish Content Awards. 2017 nominerades Vardagspuls till Svenska Designpriset.

Dream team

Uppdragsgivare: Patrik Hansson, Karin Rosendahl, Catharina Molin-Österlund, Gunnar Gidefeldt m fl. inom Arla Sverige
Strategi och koncept: Kajsa Ericson
Innehållsproduktion: Peder Nääs Sundemyr, Mia Rossling, Dan Elmner, Agnes Loman, Richard Lamptey, Erika Sjöö, Andreas Bergius, Cecilia Billgren, Katarina Markiewicz, Caroline Holmbom m fl. duktiga skribenter och producenter som har jobbat med projektet under åren.

REDAKTIONEN BEHÄRSKAR SOM FÅ ANDRA ATT JOBBA LÄNGS HELA SKALAN STRATEGI-PRODUKTION. RESULTATET ÄR SVERIGES BÄSTA CONTENT MARKETING-KONCEPT MED EN AV SVERIGES STÖRSTA OCH SNYGGASTE HÄLSOPLATTFORMAR.
Claes Henriksson, VD Vardagspuls.se

77641

FÖLJARE PÅ FACEBOOK

945

TIMMAR REDAKTIONSMÖTE

265

FILMER

1

PRISVINNANDE KONCEPT

Vill du veta mer?

Nowo
ABB