Innehåll/vad vi gör
Innehållet är kärnan i all kommunikation.
Vi skapar innehåll utifrån vad som ska uppnås – text, film och bild som verkligen gör jobbet. Vi förfinar våra idéer till färdiga enheter i valda kanaler (nyhetsbrev, webb, sociala medier mm) och skalar vid behov upp till fler plattformar. Vi skapar en publiceringsplan på kort och lång sikt. Vi producerar, publicerar, distribuerar, analyserar och optimerar.
Ibland svänger vi oss med ordet content. Är det samma sak som innehåll?
Nja.
Content är kärnan i vad som ska kommuniceras. Content är text, grafik, bild, ljud, rörlig bild mm, som uppfattas som värdefullt av målgruppen. Här tycker inte vi att det svenska ordet innehåll räcker riktigt till.
Men content marketing då? Är det marknadsföring med innehåll?
Både ja och nej.
Content marketing, innehållsmarknadsföring, är ett strategiskt marknadsföringssätt som fokuserar på att över tid skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att locka och behålla en tydligt definierad publik.
Fyra principer definierar content marketing
Analys och optimering löpande i realtid.
Vi skapar enheter i olika versioner och för olika plattformar vilket möjliggör ett effektivt optimeringsarbete efter lansering.
Vi mäter och analyserar pågående kommunikation löpande och i realtid. Vi ser hur olika enheter och kanaler presterar gentemot uppsatta mål och kan utifrån detta agera på datan och ytterligare optimera befintligt och nytt innehåll.