Content/vad vi gör
Content är kärnan i all marknadsföring.
Vi skapar content utifrån vad som ska uppnås – text, film och bild som verkligen gör jobbet. Vi förfinar våra idéer till färdiga enheter i valda kanaler (nyhetsbrev, webb, sociala medier mm) och skalar vid behov upp till fler plattformar. Vi skapar en publiceringsplan på kort och lång sikt. Vi producerar, publicerar, distribuerar, analyserar och optimerar.
Varför kallar vi det för content när vi redan har det svenska ordet innehåll? Är inte det samma sak?
Det korta svaret är nej.
Content är det viktigaste inom marknadsföring eftersom det är kärnan i vad som ska kommuniceras. Content är text, grafik, bild, ljud, rörlig bild mm, som uppfattas som värdefullt av målgruppen. Här räcker det svenska ordet innehåll inte riktigt till.
Men content marketing då?
Är det marknadsföring med content?
Också här är svaret nej
Content marketing är ett strategiskt marknadsföringssätt som fokuserar på att skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att locka och behålla en tydligt definierad publik – och i slutändan driva lönsamma aktiviteter.
Syftet är att locka till sig och behålla kunder genom att konsekvent skapa och sammanställa relevant och värdefullt innehåll. Det är en pågående process som bäst integreras i den övergripande marknadsföringsstrategin.

Fyra principer definierar content marketing
Analys och optimering löpande i realtid.
Vi skapar enheter i olika versioner och för olika plattformar vilket möjliggör ett effektivt optimeringsarbete efter lansering.
Vi mäter och analyserar pågående kampanjer löpande och i realtid. Vi ser hur olika enheter och kanaler presterar gentemot uppsatta mål och kan utifrån detta agera på datan och ytterligare optimera befintligt och nytt content.
Definition från Branschföreningen Swedish content agencies:
”Content marketing är kommunikation och marknadsföring där avsändaren skapar och sprider redaktionellt innehåll som upplevs som intressant och relevant av målgruppen. Genom att erbjuda ett innehåll som mottagaren värdesätter kan avsändaren bygga sitt varumärke och inleda eller stärka relationer.”
Vad vi själva säger:
”Content marketing är kommersiell information i redaktionell förpackning som dessutom genererar någon form av handling. Om inte är det ”bara” content.”
