Skapa auktoritet i din nisch – med ämnes-fokuserat content

Googles algoritmer utvecklas ständigt och ett nytt sätt är att de också tittar på kvalitet och relevans på hela sajten och inte enbart på det enskilda innehållet. Den kontext ditt innehåll finns i påverkar alltså hur högt det rankas.

Vettigt, kan man tycka, eftersom med rätt sammanhang är ju sannolikheten större att du också hittar annat intressant och relevant på den sajt du har hamnat på.

Som ett exempel: tänk dig att det finns två fantastiska guider över Australiens unika djurliv och hur du som enskild individ kan stötta i spåret av de fruktansvärda bränderna. Visst vill du läsa? Guiderna är precis lika bra, men den ena är publicerad på en platform som är helt vikt åt djur, natur och miljö. Den andra ligger publicerad på en personlig blogg där det skrivs litet allt möjligt.

Rankar så mycket bättre

Även om båda rankar på meningen ”Australiens djurliv – så kan du hjälpa”, kommer den första att ranka bra mycket högre än den andra. Detta eftersom sajtens övriga innehåll erbjuder så mycket mer värde i relation till just det ämnet.

Exemplet kanske är litet extremt, men värt att ta med sig i utvecklingen av din egen företagssajt där ju du vill bygga en auktoritet inom just ditt ämne.

Samla och bryt ut

Detta görs genom att inledningsvis skapa samlingssidor som fungerar som en utgångspunkt och grund för din content marketing. Nästa steg blir att över tid bryta ut smalare ämnen och bygga på grunden allt eftersom.

När du skapar samlingssidornas innehåll ska ambitionen vara att täcka en bredd av ämnen under ett gemensamt paraply. Detta görs i mer grundläggande, allmänna termer. Du kanske listar ett gäng allmäna ämnen och frågeställningar liksom termer som kan vara bra att känna till.

Glöm inte länkarna

Nästa steg blir att dyka ner i de enskilda ämnena med fördjupande information av mer specifik karaktär. Genomgående länkar du mellan dina olika ämnen på alla nivåer.

Alltså. Det är inte enbart för att förenkla navigationen för besökaren som det är viktigt att ha en struktur på ditt innehåll – med huvudavdelningar, underavdelningar och enskilda artiklar. Också Google älskar när det är ordning och reda.

På Starlings kan vi hjälpa dig att skapa ordning och reda i ditt content – och komplettera med det som saknas. Kontakta oss så börjar vi där!