Så når du unga med content marketing – målgruppens egna exempel

Många är trötta på reklamen som finns överallt och som vi inte kan undvika – på tv, på stan och online. Ett alternativ är content marketing. Starlings prao Lilian Bergman, 13 år, berättar mer.

Genom content marketing låter du kunden komma till dig i stället för att komma till kunden. Det är inte lika säljinriktat som reklam, utan lockar besökare till webbsidan och erbjuder där någon typ av försäljning eller annan information. Med content marketing vill företaget skapa ett större förtroende hos kunden som att visa varför produkten är bättre än andra i samma kategori eller visa kunnighet och expertis inom området. Målet kan vara att få potentiella kunder att klicka sig vidare eller ta kontakt.

Ett exempel: ett företag eller en organisation går inte ut på Facebook för att hitta ungdomar intresserade av den nya Caia-sminkbutiken. Ett mer effektivt alternativ skulle kunna vara Instagram eller Tiktok. Fast även om företaget har bra och intressant innehåll på sin hemsida, är det inte självklart att någon hittar dit, så det bästa är en kombination mellan de två marknadsföringstyperna.

Sammanfattningsvis kan man säga att content marketing är mer fokuserat på att skapa förtroende hos målgruppen genom att ge dem användbar och sann information, medan traditionell reklam är mer inriktad på att sälja din produkt eller tjänst. Syftet med content marketing är att erbjuda innehåll som lockar konsumenten i stället för att skrika ”kom och köp”.

Några bra exempel på effektiv content marketing riktat mot ungdomar:

Spotify Wrapped

Spotify Wrapped är en årlig sammanfattning av användarens mest lyssnade artister, album och låtar. Idén bakom Spotify Wrapped är ganska enkel. Plattformen samlar in data om vad lyssnarna har gillat, vilka artister de lyssnar på och deras favoritgenre. Spotify presenterar sedan dessa i en rolig liten presentation som är enkel att dela. Det här uppmuntrar också användare att stanna kvar på Spotify för att se Spotify Wrapped nästa år. Många delar Spotify Wrapped på Instagram och jämför med sina vänner vilket leder till en stor spridning av Spotifys varumärke. Spotify arbetar med content marketing genom att lägga upp delbart innehåll på sina egna plattformar, som många sedan klickar vidare på för att de blir nyfikna och vill se sin egen Spotify Wrapped.

Lyko

Lyko har jobbat mycket med sin marknadsföring på Tiktok, bland annat med influencers som visar upp produkterna, då de är medvetna att det finns många intresserade ungdomar på på plattformen. Detta bekräftades då tusentals unga tjejer köade mitt i natten för att få en goodiebag som Lyko hade lovat till de första 500 i kön. Många ungdomar köade redan sent på kvällen innan och övernattade på plats men fick ändå ingen goodiebag. På videoklipp från platsen ser man hur människor bärs iväg och knuffas. Lykos vd Richard Lyko ber om ursäkt för röran och säger att han aldrig skulle ha kunnat förutse att det skulle komma så många människor.

Lyko marknadsförde öppningen och information om goodiebagsen flera veckor innan, på flera sociala medie-kanaler. Ett innehåll som många sedan delade med sina vänner. Lyko har arbetat med content marketing genom att bland annat rekommendera flertalet av produkterna i goodiebagen. Lyko har också anlitat flera influencers för att marknadsföra öppningen av företagets första butik. Kanske var det för att Lyko använde sociala medier i kombination med innehållsmarknadsföring som det blev så stort?

Vill du veta mer om hur content och inbound marketing kan gynna din verksamhet? Tveka inte att kontakta oss. Vi är experter inom området och hjälper gärna till.