12 content-strategier att titta lite extra på under 2020

Det råder ingen tvekan om att content marketing är ett av de mest kraftfulla verktyg du kan använda för att bygga kännedom om ditt varumärke. Dessutom är det kostnadseffektivt och fungerar över alla plattformar.

Enligt en artikel i Forbes är content marketing, som en del av strategin, också det bästa sättet för små företag att påverka sina kunder. Artikeln pekar också på att ett antal content-strategier sticker ut inför året som kommer – o­ch förklarar varför alla företag bör känna till dem.

1. Mikro-content

Allt är content. Glöm inte detaljerna om du vill att ditt varumärke ska sticka ut.

2. Multi det mesta

Glöm inte kanalstrategin – det är där det verkligen kan bli effekt.

3. Tidlöst content

Det som är självklart för dig kanske inte är det för någon annan. Allt content behöver inte handla om det ”senaste”.

4. Äg din data och ha en unik röst

För att sticka ut måste du komma med något unikt och/eller eget.

5. Korta klipp blir norm

5-15 sekunder räcker för att kommunicera med din målgrupp.

6. Fler livesändningar

Det får din publik att känna sig utvald och unik.

7. Gif:ar och AR-filter

Ett sätt för också företag att interagera med målgruppen.

8. Content producerat för röst-sök

2020 kommer hälften av alla sökningar att göras via rösten.

9. Återkomsten av användargenererat innehåll (UGC)

Enligt Adweek påverkar visuellt UGC mer än text och bilder. Tik-tok, någon?

10. Vikten av kontext

Det räcker inte med data och cookies, kontexten måste finnas där också.

11. Varumärken + influerare = sant

Men influerare utan äkta följare kommer att försvinna.

12. Tillbaka till människo-fokuserat content

Ranking och SEO i all ära. Vi kommer att se en renässans för content som i första hand pratar till människor istället för att vara anpassat till algoritmer.

Läs hela spaningen på forbes.com

Vill du också ha hjälp att utveckla din content marketing? Oavsett vilken väg du väljer, kan vi på Starlings hjälpa till. Kontakta oss så börjar vi där.