Ja, det kanske låter konstigt. Klart att samtal med kunden är ett sätt att marknadsföra och driva försäljning, eller hur? Samtidigt finns det nya, smarta sätt att hålla konversationen igång – både med och utan chatbotar.
Samtalsmarknadsföring baseras på en-till-en-interaktioner i realtid och i flera kanaler. Genom att kommunicera och interagera online kan du förbättra dina kundrelationer och förbättra kundupplevelsen online.
Samtalsmarknadsföring kan vara avgörande för hur du lyckas i din dialog med potentiella kunder – och det av flera olika anledningar. Genom att anamma metoden fullt ut – oavsett om du pratar på det gamla hederliga sättet eller genom chatbotar – ger det dig möjligheten att interagera med dina kunder på ett bättre sätt. Genom att prata med dina besökare kan du lära dig mer om vilka de är, vad de behöver och vad de vill ha – utan att tvinga dem att fylla i ett formulär med en massa uppgifter.
Samtalsmarknadsföring minimerar också det vacuum och den väntetid som annars kan uppstå i relationen med dina kunder. Så här:
- Du minimerar tiden som krävs för att lära dig mer om kunden
- Du minimerar kundens ansträngningar i att hitta den information som efterfrågas
- Du minimerar tiden och glappet mellan frågor och svar (du pratar ju här och nu).
Hur ska man göra då?
Börja med att investera i det som krävs för att prata med dina kunder i realtid – vare sig det handlar om en människa eller en chatbot.
Väljer du chatboten? Se nu till att verktyget fungerar utifrån dina besökares förväntningar:
Börja med att skapa ett skript som din chatbot kan hämta svar ur när den pratar med dina besökare. Använd ditt varumärkes tone of voice, tillhandahåll högkvalitativ information och se till att upprätthålla ett konversationsflöde genom chatbotens meddelanden.
Se sedan till att din chatbot har ett rejält bibliotek med innehåll, data och information att hämta svaren ur. Eftersom din publik letar efter snabba svar eller kanske snabb navigering till ett visst innehåll, är det viktigt att ditt verktyg enkelt kan hitta innehållet på din sajt.
Vad medveten om att det inte räcker med att enbart skapa innehållet. Du måste att organisera och tagga det på ett lämpligt sätt för att säkerställa korrekt leverans.
Se där! Nu använder du AI, artificiell intelligens, i din marknadsföring.