Så här i början av det nya året, finns det två saker vi kan vara säkra på:
- Content marketing kommer att bli ännu viktigare
- Produktion och distribution av content kommer att förändras radikalt
Men även om få tvivlar på effektiviteten av content marketing, kommer de kanaler, tillvägagångssätt och verktyg som används för att skapa och distribuera content att fortsätta utvecklas under 2020 och därefter. Här är en trend du behöver ha koll på.
Man kan säga att det finns fyra typer av webbsökningar:
- Information: Breda frågeställningar som används när användaren letar efter information. En fråga som ”varför har elefanten snabel?” kommer att ge tusentals resultat, varav sannolikt något kommer att ge svaret användaren letar efter.
- Navigering: Specifika frågor som används när användaren vill besöka en specifik webbplats – istället för att skriva facebook.com, söker användaren på Google efter ”facebook”.
- Undersökning: Till exempel ”bästa hörlurarna 2020”, ”recensioner bose”, osv.
- Transaktion: Aktiva sökningar när användaren vill göra något– ”köpa nike sneakers” eller ”boka flygbiljett Mallorca”.
De senaste uppdateringarna av Googles algoritmer innebär därför att content marketing är helt överlägset när det gäller att få trafik via sök. Eftersom Google kan upptäcka vilken typ av sökning som göra, pekar sökmotorn till den typ av innehåll användaren letar efter i det aktuella ögonblicket.
Därför: se till att du har ett innehåll som motsvarar varje typ av sökfråga (en enkel titeländring kan till exempel göra underverk). Också eftersom sökintensiteten vanligtvis är i linje med kundresan.