Därför ska du satsa på rörligt – och det här behöver du ha koll på

Under det senaste året har rörlig bild, utöver rena textinlägg, varit det innehåll som funkar allra bäst. Den moderna konsumenten förväntar sig att få allt mer videoinnehåll från sina favorit-varumärken. Dessutom – video håller publiken engagerad under en längre tid än någon annan typ av innehåll.

Livestream-publiken fortsätter också att växa. I en undersökning av Livestream svarade 80 procent att de hellre skulle titta på livevideo än att läsa ett blogginlägg. Dessutom svarade 81 procent av de svarande tittade på mer livevideo än året dessförinnan.

Så hur kan man då tänka konkret när det gäller den egna målgruppen?

Ett sätt är att öppna upp för och bjuda in till produktion av användargenererat innehåll runt det egna varumärket. Med rätt budskap som hjälper kunderna att skapa exempelvis videorecensioner, skapar du en armé av mini-påverkare som hjälper dig att exponera ditt varumärke.

VAR FINNS MÅLGRUPPEN?

En annan nyckelfaktor är var du publicerar ditt videoinnehåll. Beroende på var din målgrupp finns, exempelvis: Youtube, Snapchat, TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn och förstås din egen webbplats i både desktop och mobil..

När det gäller innehållstyper finns det, givetvis beroende på vem du vill nå och var, flera olika alternativ såsom webinarier, motion graphics, produktdemos, bakom kulisserna, expertintervjuer osv.

OLIKA FORMAT FÖR OLIKA KANALER

Slutligen är det viktigt att format-anpassa videoinnehållet till olika plattformar och kanaler där alla kräver sitt eget format för att fungera optimalt. Rektangulärt på bredden eller höjden? Kvadratiskt med eller utan text? Kort eller långt. Webb eller mobilt? Vilka sociala medier mm mm. Ha detta klart för dig redan innan produktionen sätter igång – postproduktionen blir då så mycket enklare, snabbare och inte minst billigare.

Vi är experter på alla former av film och video. Vill du ha vår hjälp? Hör av dig så börjar vi där.