Content marketing-kampanjen som pågått i 120 år

Vad har världens mest berömda restaurangguide, den första såpoperan och en almanacka från 1700-talet gemensamt? Svar: de är alla exempel på content marketing från en tid långt innan content marketing var ett begrepp.

Redan år 1732 genomfördes en marknadsföringskampanj som nog enligt de flesta i branschen skulle kunna klassas som en form av content marketing. Det var ingen mindre än uppfinnaren och politikern Benjamin Franklin som lät trycka upp och dela ut almanackor – för att marknadsföra sitt tryckeriföretag.

Men på vilket sätt är det ett exempel på content marketing, kanske du tänker, är inte det bara helt vanlig reklam?

Definitionen av content marketing

Enligt branschorganisationen Swedish Content Agencies definition är content marketing ”innehåll som upplevs som intressant och relevant av målgruppen. Genom att erbjuda ett innehåll som mottagaren värdesätter kan avsändaren bygga sitt varumärke och inleda eller stärka relationer”.

Alltså någonting värdeskapande, något mer än bara ett köptillfälle och ett säljande argument. Att företaget i det här fallet erbjöd ett innehåll som mottagaren värdesätter och därför själv har anledning att söka sig till spara, och som samtidigt är varumärkesbyggande – tveklöst är det så!

Content marketings grand old lady

Ett annat exempel på tidig content marketing är betydligt mer känt. Faktum är att det är så känt att själva content maketing-aspekten lätt glöms bort. Det handlar om världens i särklass mäktigaste restaurangguide, content marketings grand old lady Guide Michelin, som fyller hela 120 år i år.

Att målet med den röda boken var marknadsföring var tydligt uttalat från start: den skulle få fler bilister att ge sig ut på vägarna och köra längre sträckor. Kopplingen till bilkörning och däck var något tydligare när den den första upplagan på 35 000 exemplar gavs ut; den innehöll tips på bilverkstäder, motell och sevärdheter på bilsemestern. Men fortfarande kan en uppmaning om att bränna mer gummi ses tydligt i betygsystemet: två stjärnor tilldelas restauranger som är värda en omväg, tre stjärnor är värt en resa i sig.

Att Guide Michelin är en redaktionell produkt, som dessutom är väldigt välskriven, gör att mitt gamla journalisthjärta klappar lite extra för den. Guidens trovärdighet, både hos restaurangbesökare och krögare, är skyhög och dess bidrag till däckföretagets varumärkeskännedom går knappt att överskatta. Om något visar den på vikten av att våga vara långsiktig inom redaktionell marknadsföring. Vem vågar stå för nästa odödliga klassiker i kategorin?

Fler historiska exempel på content marketing
  • 1732: Benjamin Franklins tryckeriföretag delar ut gratis almanackor för att marknadsföra sina tjänster.
  • 1801: Bokaffären Librairie Galignani i Paris börjar ge ut en egen tidning med artiklar skrivna av inflytelserika författare med syfte att öka försäljningen. Nutida redaktionella content marketing-strategier – för 220 år sedan!
  • 1888: Bara två år efter att företaget grundades publicerade läkemedels- och medicinteknikjätten Johnson & Johnson tidningen Modern Methods of Antiseptic Wound Treatment, med bandagerande läkare som primär målgrupp.
  • 1895: Amerikanska jordbruksmaskintillverkaren John Deere släpper magasinet The Furrow som ger råd till bönder om hur de kan bli mer effektiva och lönsamma. Magasinet finns fortfarande och en upplaga på 1,5 miljoner i 40 länder.
  • 1901: Den första upplagan av Guide Michelin ser dagens ljus.
  • 1933: Procter & Gamble börjar sända ett egenproducerat radiodrama för att marknadsföra produkten Oxydol soap powder. Marknadsföringen var mer än bara produktplaceringar eftersom den vävdes ihop med det dramatiska berättandet och eftersom företaget hade full kontroll över produktionen. Dramaserien har gett upphov till termen såpopera (soap opera).
VILL DU KOMMA IGÅNG MED CONTENT MARKETING OCH BEHÖVER HJÄLP? KONTAKTA OSS SÅ BÖRJAR VI MED ATT LYSSNA TILL DINA BEHOV.