Content marketing handlar om att attrahera en målgrupp till en upplevelse som du själv äger, utvecklar och optimerar för att nå dina marknadsföringsmål. Det ville Arla ha. Läsningen blev blev Vardagspuls.se
Content eller innehåll finns överallt. Det finns produktinnehåll, försäljningsinnehåll, kundserviceinnehåll, eventinnehåll, marknadsförings- och kampanj-innehåll. Till och med reklam är innehåll.
Men skillnaden är att med content marketing attraherar du målgruppen till din egen destination – till skillnad från att avbryta eller köpa din målgrupp på någon annans plattform.
Om Vardagspuls
Vad: Ett prisbelönt redaktionellt hälsokoncept på webben, i mobilen och i sociala medier – text, bild, video och interaktivitet. Inledningsvis också i linjär-tv.
När: Från 2015 och framåt.
Hur: Starlings medarbetare, en fristående och nyhetsdriven redaktion bestående av erfarna journalister, sitter hos kund och uppdaterar alla plattformar flera gånger om dagen.
Varför: För att med artiklar, bilder, video och interaktivitet – över tid – bygga Sveriges största digitala sajt om hälsa och en hälsosam livsstil.
Resultat och effekt
Resultat: Efter ett år: Sveriges största fristående digitala hälsoplattform och pris för ”Best B2C Over All” i Swedish Content Awards.
Effekt: Nådde och överträffade projektets KPI:er. Mättes halvårsvis av YouGov.
Multikanal för varumärke och genomslag
TV: byggde varumärke och bredd
Webb: med fördjupning och interaktion
Sociala medier: når målgruppen där den är
Det redaktionella konceptet
Det digitala konceptet vardagspuls.se utvecklades enligt samma modell som när ett mediehus tar fram en ny produkt – exempelvis ett tidningsmagasin eller ett soffprogram – och svarade bland annat på frågorna:
Vilka vill vi nå? Var finns de? Och vilket innehåll vill de ta del av? Mycket handlar det om vad som inom media kallas för den berömda ”magkänslan”, men givetvis bygger det på mångårig erfarenhet och gedigen kunskap.