Om konsten att beställa en bild – så här hjälpte vi Cervera

Nyligen hjälpte vi på Starlings Cervera med bilder till deras nya affärsområde. Behöver du också hjälp? Kul! Men vad behöver du då tänka på när du beställer bilder för ditt företags räkning? Här listar vi sju viktiga saker som underlättar och effektiviserar.

1. Vad vill du att bilden ska berätta?

Det är viktigt att du bestämmer dig för vad bilden ska förmedla och vilken ”ton” du eftersträvar. Är det ett rent produktfoto eller vill du visa en stämning? Kommer det att vara människor med i bilden och i så fall – vad gör de? Fråga dig vad du vill att bilden ska säga och skriv gärna en brief som fotografen får ta del av, där också målet med bilderna är tydligt specificerat.

2. Avsätt tid

Ta tid att gå igenom projektet i sin helhet tillsammans med fotografen – gärna några dagar innan själva fotograferingen. Det kan dyka upp saker i samtalet som kan vara viktiga för bilderna. Kika på platser, produkter och träffa dem som skall fotograferas. Ett tekniskt rek är ett måste – alltså att du på plats går igenom hur du tänker dig bilderna.

Läs mer: Om produktionstriangeln – balansen mellan kvalitet, tid och budget

3. Avsätt resurser

Det finns inget som heter ”det är bara att ta en bild”. Att skapa bilder är svårt och kräver ett samarbete mellan beställare och fotograf. Vem sköter stylingen och vem godkänner bilden? Har personerna som skall vara med på bilden tid om det skulle dra över? Hur mycket efterarbete kräver bilden – behöver den där väggklockan retuscheras bort? Vad ingår i budgeten? Tänk på att det alltid är lättare att lösa ett problem ”live” än i efterbearbetningen. Går inte det? Ta höjd för att lägga till tid i efterhand.

4. Blicka bakåt och utåt

Titta på företagets gamla bilder (både som inspiration och som avskräckande exempel), och även på den grafiska profilen om sådan finns. Här finns ofta bra vägledning. Det kan vara bra att lägga tid på att göra en så kallad ”mood board” – en samling bilder du inspireras av och som visualiserar din känsla i både färg, form och energi.

5. Ha roligt

Att fotografera människor som är ovana att stå framför kameran, är lite speciellt. Anlita gärna en fotograf som har förmågan att få människor att känna sig trygga och avslappnade. Man måste ha förståelse för att det kan kännas lite besvärligt att bli fotograferad för den som inte är van. Med rätt fotograf blir stämningen uppsluppen och det kan rent av kännas roligt. Musik brukar underlätta – be modellerna välja låt!

Vill du beställa bilder – kontakta oss!

6. Var med och tyck till!

Det här är viktigt. Var med under fotograferingen och titta på bilderna löpande. Tycker du att det känns bra? Är det något som behöver ändras? Tveka inte att gå in och peta i bilden – det är som vanligt detaljerna som gör det.

7. Mäta, mäta, mäta

Om det är möjligt, mät effekten av bilderna. I punkt ett nämner vi att det är viktigt att sätta upp mål med bilderna – det är lika viktigt att du mäter effekten av det som är producerat. Kanske har ni gjort tidigare insatser som har varit lyckade? Kopiera då det som var bra och stryk det som inte fungerade och mät hur det påverkar uppsatta mål.  Läs här om hur datadriven marknadsföring blir allt viktigare.

Som du ser är det mycket att tänka på. Vi kan det här och hjälper er att hitta rätt. Behöver en ny kampanj fotograferas? Finns behov av att förnya företagets bildbank? Då är det bara att höra av sig.

Läs mer: Vårt senaste fotojobb för Cerveras nya affärsområde Företagstrivsel