Ibland svänger vi oss med ordet content. Är det samma sak som innehåll? Och är det samma sak som inbound marketing? Nja.
Content är det viktigaste inom marknadsföring eftersom det är kärnan i vad som ska kommuniceras. Content är text, grafik, bild, ljud, rörlig bild mm, som uppfattas som värdefullt av målgruppen. Här tycker inte vi att det svenska ordet innehåll riktigt räcker till.Men content marketing då?
Är content marketing samma sak som marknadsföring med innehåll? Ja och nej.
Content marketing, innehållsmarknadsföring, är ett strategiskt marknadsföringssätt som fokuserar på att över tid skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att locka och behålla en tydligt definierad publik – och i slutändan konvertera på önskat sätt.
Vad är då inbound marketing?
För att krångla till det ytterligare används också begreppet inbound marketing. Inbound marketing är en digital marknadsföringsmetod som hjälper dig att locka kunder till ditt företag genom att skapa användbart innehåll och upplevelser som resonerar med publiken. Den prioriterar innehållsskapande och informationsdelning som ett sätt att nå kunder, snarare än att enbart förlita sig på annonser. Låter som content marketing, eller hur?
Ja, förenklat kan man säga att inbound marketing är en typ av content marketing – men man kan inte hävda det omvända. Inbound marketing är alltid digital samtidigt som content marketing också kan vara exempelvis kundtidningar i gammalt hederligt papper.
Läs mer: content marketing vs traditionell reklam
Med content marketing bygger du förtroende över tid genom att konsekvent skapa och sammanställa relevant och värdefullt innehåll. Med inbound marketing ser du till att besökarna på din webbsida konverteras till leads som förhoppningsvis leder till en affär.