Cookie-döden – blir det bara smulor kvar nu?

Cookie-döden.

Du vet hur det är: du surfar runt på webben efter något som intresserar dig – kanske en ny tröja. Nästa gång du går in på din vanliga nyhetssajt är alla annonsytor tapetserade med just de kläder du har tittat på. En tredjepartscookie har samlat in data om ditt surfbeteende.

Men nu är det snart slut med det. Redan för ett par år sedan informerade Google om att under 2022, nu framflyttat till 2023, kommer tredjepartscookien att förvinna från webbläsaren Chrome. I Firefox och Safari är de redan borta sedan 2019 respektive 2017.

Vad är då en cookie? Jo, en liten textfil som samlar in data om ditt surfbeteende.

Förstapartscookies

Förstapartscookien samlar in och skickar förstapartsdata om ditt surfbeteende till den som äger den webbplats du besöker och där den också lagras. Cookien tillåter webbsajten att exempelvis komma ihåg språkinställningar och annat som förbättrar användarupplevelsen. Ett exempel på en förstapartscookie är när du loggar in på en e-handelssajt. Om förstapartscookies blockerades skulle du inte kunna köpa mer än en vara online – varukorgen skulle återställas varje gång du lade till en ny produkt.

Tredjepartscookies

Tredjepartscookien används bland annat för att kunna leverera relevanta annonsplaceringar för annonsörer – tröjan, alltså. Den placeras på en webbsajt av någon annan än sajtägaren (en tredje part) och samlar in användardata till den tredje parten. Precis som med vanliga cookies placeras tredjepartscookies så att en sida kan komma ihåg något om användaren vid ett senare tillfälle. Tredjepartscookies ställs dock ofta in av annonsnätverk som en webbplats kan prenumerera på i hopp om att öka försäljningen eller antalet besök.

En användare besöker till exempel en webbsajt som heter news.com. Cookies som placeras på denna domän av news.com är förstapartscookies. En cookie som placeras av någon annan, till exempel en annonsör eller en webbplats för sociala medier, är en tredjepartscookie.

Fått kritk för att göra intrång

Tredjepartscookies har fått stor kritik för att göra intrång i användarnas integritetsrättigheter samtidigt som de öppnar upp för dataintrång. 2011 antog Europeiska unionen också lagen om kakor, ePrivacy Directive, som krävde att användarna skulle informeras om vilka cookies de skulle interagera med när de besöker en webbplats. Tillsammans med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) utgör EU:s cookielagstiftning världens strängaste, som kräver att du skaffar ett uttryckligt samtycke från slutanvändare innan cookies tillåts aktiveras på din webbplats.

Större fokus på förstapartsdatan

När Google slutar sälja webbannonser som är inriktade på enskilda användares surfvanor måste annonsörer som förlitar sig på cookies hitta ett annat sätt att nå användare. Den stora frågan är därför hur marknadsförare ska tänka framåt. Ja, helt klart är att förstapartsdatan kommer att bli så mycket mer värdefull. Därför är det viktigt att genom smart, relevant och attraktivt innehåll driva besökarna till din egen plattform direkt. För att där samla på dig så mycket egna data som möjligt om din besökare. Nyhetsbrev är exempelvis hetare än någonsin.

Samtidigt kommer Google själva att fortsätta rikta annonser mot användare baserat på beteendet på Googles egna plattformar. Med andra ord, även om cookiedöden kommer att få enorma konsekvenser för den digitala annonsbranschen, kommer den förmodligen inte att påverka Google själva.

Google lanserar dessutom Federated Learning of Cohorts (FLoC). Med FLOC kommer Chrome att hålla reda på en användares surfvanor och utifrån detta skapa olika grupper av användare. Annonsörer kan sedan rikta annonser mot den grupp som liknar deras egen målgrupp.  Med andra ord: Google kommer fortfarande att tekniskt sett att leverera riktade annonser, men på ett mer anonymt sätt.

Läs mer:
LETAR DU EFTER VÄGLEDNING OM HUR DU UTVECKLAR DIN DIGITALA MARKNADSFÖRING? BEHÖVER DU HJÄLP? FANTASTISKT! DU HAR KOMMIT HELT RÄTT.
KONTAKTA OSS PÅ STARLINGS SÅ HJÄLPER VI DIG.