Covid-19 förändrade snabbt vårt sätt att konsumera. Men vad hemmajobb och karantän gjorde, var att påskynda en redan existerande e-handels-trend.
Många företag var duktiga på att snabbt styra om sin marknadsföring online. Men när den fysiska världen nu öppnar upp och livet återgår till det mer normala, är det ändå inte läge att överge sin digitala marknadsföring. Vi konsumenter har förändrats.
Vi människor är sociala varelser som anpassar oss och pandemin har förändrat vårt beteende – hur vi tillbringar vår tid, vilka plattformar vi använder och hur vi interagerar med andra. Resultatet är att vi svenskar nu är mycket mer bekväma med att handla online, vare sig det handlar om dagligvaror, förbrukningsvaror eller kläder.
Nya shoppingvanor kommer att bestå
En undersökning från Klarna visar att e-handeln ökar, trots att konsumenter återvänder till fysiska butiker.
”Nya shoppingvanor har bildats som kommer att bestå och fortsätta utvecklas även efter pandemin”, säger Klarnas expert på konsumentbeteende, Viveka Söderbäck.
”Konsumenter har saknat de sociala aspekterna av att shoppa i fysiska butiker snarare än själva köpupplevelsen”, menar hon.
Fördubblad försäljning på nätet
Enligt e-barometern Q1 2021 som presenteras av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, fortsatte e-handeln att växa kraftigt under första kvartalet 2021. Totalt sett växte e-handelsförsäljningen med 53 procent, jämfört med samma kvartal 2020. Första kvartalet 2020 var bara delvis påverkat av pandemin.
Den produktkategori som växte allra mest var dagligvaror, där försäljningen på nätet mer än fördubblades jämfört med ifjol (+109 procent). Näst högst tillväxt var det i kategorin möbler och heminredning, som växte med 81 procent.
E-handel har blivit det nya normala
Enligt rapporten Global Ecommerce Update 2021 från amerikanska analysföretaget eMarketer ökade e-handeln inom den globala detaljhandeln med 27,6 procent under 2020. Försäljningen nådde långt över 4 biljoner (tusen miljarder) dollar. (Löjligt mycket pengar.) Detta slår med råge eMarketers tidigare bedömning om en tillväxt på 16,5 procent och visar på den stora omfattning i vilken konsumenter förra året övergick till e-handel. Och även eMarketer antar att beteendet kommer att bestå:
”Vi räknar med att konsumenterna kommer att behålla många av sina nya digitala beteenden 2021″, säger Ethan Cramer-Flood, författare till rapporten.
Att e-handeln har ökat under pandemin är föga förvånande – däremot att så många fler nu, efter vaccinationen, föredrar att shoppa online framför i butik. E-handel har helt enkelt blivit det nya normala.
Läs mer: Allt det här kan vi på Starlings hjälpa dig med
Sociala medier är mer populära än någonsin
Det var länge sedan sociala medier enbart handlade om underhållning. Idag är sociala medie-kanalerna blomstrande marknadsplatser och en effektiv plats för digital marknadsföring. Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2020, använder 9 av 10 svenskar minst en SoMe-kanal. Under pandemin har svenska internetanvändares användning av sociala medier sammantaget ökat med 2 procentenheter, från 87 procent i första kvartalet 2020 (Q1) till 89 procent i tredje kvartalet (Q3). Jämfört med 2019 (82 procent) är det en ökning med hela 7 procentenheter. Det dagliga användandet har också ökat stadigt till 74 procent i Q3.
Många företag prioriterar sociala kanaler på grund av dess många möjligheter. Det ett av de bästa sätten att nå en målgrupp för att uppmuntra dem till att exempelvis:
- Shoppa
- Läsa recensioner
- Interagera med varumärket och dess kunder
- Kolla in nya produkter
Så oavsett om du använder sociala medier för traditionell marknadsföring eller via influencer marketing, finns en mängd möjligheter på hur du kan knyta till dig potentiella kunder.
Marknadsföring post-covid
Covid-19 har förändrat konsumentens beteenden och förväntningar. Pandemin har drivit övergången från fysisk detaljhandel till digital. Digital marknadsföring är om möjligt ännu mer nödvändig för att nå ut – den måste också omfatta flera kanaler, inklusive content, SEO, sociala medier och köpt media.
Letar du efter vägledning om hur du utvecklar din digitala marknadsföring? Behöver du hjälp? Fantastiskt! Du har kommit helt rätt.
Kontakta oss på Starlings så hjälper vi dig.
Dessutom. Digital marknadsföring ger en högre ROI
En bra digital marknadsföringsstrategi ska innehålla flera olika delar som exempelvis sökmotoroptimering, ad-words, content, sociala medier, e-post och analys. Rätt hanterade har alla dessa medier en bättre ROI än traditionell marknadsföring. Dels är digital marknadsföring billigare än fysisk, men den erbjuder också en guldgruva av kundinsikter – data som kan hjälpa dig att bättre förstå din målgrupp och i nästa steg förbättra din affärs- och marknadsföringsstrategi.