Kör er verksamhet sociala medier lite sådär ad hoc? Då är ni inte ensamma.
Många företag vet att de borde göra något, men är osäkra på vad.
Samtidigt behövs en plan för sociala medier precis som för all annan marknadsföring.
Här är tipsen för dig som vill komma igång.
1. Välj relevanta och realistiska mål för sociala medier
Troligtvis har ni satt upp strategiska mål för hur företaget ska utvecklas. Marknadsföringsmålen för sociala medier bör utgå från och komplettera de övergripande affärsmålen.
Mål ska inte sättas för sin egen skull utan för att gynna verksamheten. Därför ska de vara SMARTa:
• Specifika
• Mätbara
• Accepterade
• Realistiska
• Tidssatta
Bra sociala medier-mål kan exempelvis vara att öka varumärkeskännedomen, öka försäljningen, förbättra ROI:n eller driva till butik.
2. Sätt relevanta mätvärden för sociala medier
Utgå från dina marknadsföringsmål och bestäm vilka mätvärden som indikerar att du når målen. Om du har ett mål som syftar till att öka varumärkeskännedomen är räckvidd relevant. Om du vill få människor att agera på ett visst sätt bör du notera antalet klick. Att spåra klick per kampanj ger en bra indikation på vad som får människor att köpa eller göra på ett visst sätt. Likes, kommentarer, delningar och så vidare visar i sin tur hur mycket ditt innehåll engagerar.
3. Bestäm vilken målgrupp du vill nå
Återigen – titta på dina mål. Du vill ha följare som hjälper dig att uppnå dem, helst av samma typ som dina potentiella kunder. Detta är särskilt relevant om du säljer produkter på geografiskt specifika marknader.
4. Förstå din målgrupp
Om du ska nå dina mål måste du använda samma sociala medier som din målgrupp. Hur ser dina kunder ut och hur tillbringar de sin tid på internet? Ju mer du vet om din din målgrupp, desto bättre blir du på att nå dem i dina sociala kanaler.
5. I vilka sociala medier hänger din målgrupp?
Var hänger din målgrupp? Om du känner till dina kunder har du redan koll på detta, om inte kan en kundundersökning där du frågar dem om just detta vara smart. Börja med att försöka nå dem i deras favoritkanal, exempelvis Instagram. Utvidga därefter till att inkludera andra kanaler där ett tillräckligt stort antal har aktiva sociala konton. Du kan också överväga om du vill ha ett enda företagskonto i en sociala medier-kanal eller om du vill ha flera konton – var och en riktad mot en nischpublik.
6. Ta reda på hur dina konkurrenter agerar på sociala medier
Dina konkurrenter har troligtvis också en social strategi. Vad är deras fokus? Vem riktar de sig till? Vilka nyckelfraser försöker de äga? Genomför en konkurrentanalys för att bättre förstå deras styrkor och svagheter. Då kan du bättre förstå vad potentiella kunder förväntar sig av företag i din bransch.
7. Planera vilken slags innehåll du ska dela i sociala medier
För att lyckas på sociala medier behöver du naturligtvis dela innehåll av hög kvalitet. Ett av de största misstagen som företag gör är att dela innehåll som innehåller alltför mycket reklam. Sociala medier är utformade för att vara sociala – inte en marknadsplats för försäljning.
Därför måste du dela informativa och underhållande saker, kompletterat med en liten mängd marknadsföringsmaterial. Du måste också gilla och dela andra människors innehåll.
Var också medveten om dina egna begränsningar när det kommer till att skapa innehåll. Om du inte har utrustning, människor, kunskap och tid för att skapa högkvalitativ film är det exempelvis meningslöst att satsa på just det spåret. En YouTube-kanal med enbart några suddiga filmer av gubbar som pratar är tyvärr alltför vanligt förekommande. Detsamma gäller artiklar som är skrivna inifrån och ut istället för att verkligen förmedla något som målgruppen vill ha och har användning för. ”VD har ordet” är sällan en film som älskas av er riktiga målgrupp.
När du hanterar ett företagskonto ska du enbart tänka på vad din målgrupp vill ha. Du ska skapa inlägg som intresserar, underhåller och utbildar dem.
8. Sätt upp dina konton ordentligt innan du drar igång
Med det menar vi exempelvis ett konsekvent visuellt utseende i alla dina sociala kanaler. Använd rätt färger, logotyper, språk och tilltal. Slösa inte heller bort ditt eget informationsutrymme. Ta dig tid att fylla i bios och profiler. Länka till relevanta sidor, kanske till och med specifika målsidor på din webbsajt för dem som klickar in via dina sociala kanaler.
9. När är det bäst att posta ett inlägg?
Även om du i teorin kan skapa och posta alla dina sociala inlägg manuellt, är det ett ineffektivt sätt att jobba. Med ett bra verktyg kan du förhandspublicera för alla kanaler vid exakta tidpunkter – flera dagar framåt. Det är ett smart sätt att hålla ihop kommunikationen på, men också för att inte glömma bort att dela när all annan vardag tränger sig på.
De flesta sociala medier använder också någon form av algoritm för att filtrera resultatet i flödet. Det kan innebära att om du publicerar vid fel tidpunkt är målgruppen inte är där.
10. Skapa rätt innehåll att dela i sociala medier
Innan du börjar – ha svaren på följande frågor:
Vad är det optimala antalet tecken per kanal? Hur många hashtags funkar? Ska jag använda emojis och i sådant fall vilka? Vilken är bästa innehållstypen för varje kanal? Och glöm inte bilder och filmer. Visuellt innehåll delas mycket oftare än andra typer av innehåll. Det är också viktigt att komma ihåg att inte alla sociala kanaler är identiska. Anpassa ditt innehåll för varje kanal.
11. Marknadsför dina sociala kanaler
Du kan marknadsföra dina kanaler på olika sätt. Placera knappar för dina konton på olika platser på din webbsajt. I e-post kan du inkludera en hänvisning till dina sociala kanaler i alla du skickar. Du kan också marknadsföra dina sociala kanaler offline i exempelvis skyltar, broschyrer eller annan reklam. Många företag korsmarknadsför också sina sociala kanaler.
12. Samarbeta med din målgrupp
Människor hänger i sociala medier för att läsa eller titta på innehåll. Men också för att interagera med andra människor och vara just sociala. Framgångsrika företag engagerar sig med sin publik.
Det här är en anledning till varför du inte ska finnas i sociala kanaler som du inte mäktar med att hantera. Genom att fokusera på de sociala nätverk som din målgrupp besöker kan du använda dina resurser effektivt. Där du väljer att finnas måste du hela tiden prata med och svara dina följare. Att svara på alla kommentarer är att visa att kundvård är viktigt på riktigt.
13. Betald marknadsföring i sociala medier
Genom att köpa trafik kan du demografiskt rikta in dina annonser, vilket gör dem synliga enbart för din önskade målgrupp. Med betalda kampanjer kan du nå relevanta målgrupper som du har svårt att annars nå ut till. Du kan skapa varumärkeskännedom, marknadsföra vissa inlägg och filmer eller sälja produkter.
14. Influencer-marknadsföring kan öka din räckvidd
Om du väljer rätt påverkare kan du nå en helt ny publik som kan vara intresserade av dina produkter. Influencers vet hur man marknadsför via sociala medier, det är deras styrka. Samtidigt är det viktigt att du samarbetar med en profil som är rätt för ditt företag och för din målgrupp. Glöm inte heller att skapa innehåll som intresserar målgruppen när den sedan kommer till dig. Rätt hanterade kan de bli också dina följare.
15. Mät och anpassa dina resultat
Oavsett hur mycket du planerar dina sociala insatser, finns det ingen garanti för att det blir exakt som du vill. Samtidigt – om du inte mäter din aktivitet så har du inte en aning om hur det går. Tillbaka till punkt 1 och 2, och de mål och mätvärden du satte upp: håll ett konstant öga på hur dessa utvecklas.